Idea-equity-label
Convertible
nl_mkbcrowdfunding_idea.tooltip.convertible.note
Billboard_coverfoto_8-6 Play
Medium_thumb_facebook_logo_zonder_payoff
Max&Luna team 6
Max&Luna Amsterdam, NL

Max&Luna

Het 1e community & e-commerce platform voor 2,5 miljoen actieve honden en katten liefhebbers met al 50.000 profielen in 1 jaar! Groei met Max&Luna mee!

$135.817 gefinancierd
47%
$291.105 18
Minimum doelbedrag Dagen over
€500.000 7,00% 5 jaar
Maximum doelbedrag Rente Looptijd
Product

Het afgelopen jaar hebben al bijna 50.000 baasjes een Max&Luna vriendenprofiel aangemaakt! Met deze investering van € 250.000 willen Max&Luna het aantal vriendenprofielen gaan verviervoudigen. Omdat natuurlijk iedere hond & kat een knuffel verdient, geven Max&Luna (bij succesvolle funding) voor elke € 100 investering een knuffel weg. En jij mag als investeerder natuurlijk bepalen aan wie. Aan je eigen hond of kat, die van iemand anders of aan een hond of kat in het dierenasiel!


Click here for our presentation in English

Download hier een .pdf versie van onze presentatie 


Samenvatting uitgifte

Deze samenvatting dient gelezen te worden als een inleiding op dit Investeringsmemorandum. Iedere beslissing van potentiële investeerders om in te schrijven op de uitgifte moet gebaseerd zijn op bestudering van het gehele Investeringsmemorandum, inclusief de bijlagen.

  • Uitgevende instelling: Max&Luna BV
  • Website uitgevende instelling: https://www.maxenluna.nl/
  • Soort uitgifte: Achtergestelde Converteerbare Obligatie
  • Omvang uitgifte: minimaal € 250.000 en maximaal € 500.000
  • Minimale nominale waarde per participatie: € 20
  • Uitgifteprijs: € 20
  • Doel Uitgifte: Groeikapitaal
  • Risicoprofiel: Zeer hoog (klik hier voor een toelichting over de Symbid risicoprofielen)
  • Rente: 7% (enkelvoudig)
  • Conversie: onder bepaalde voorwaarden conversie naar certificaten van aandelen in het kapitaal van uitgevende instelling
  • Conversie discount:
    • 3 tot 12 maanden na afsluiten obligatie: 15%
    • 12 tot 18 maanden na afsluiten obligatie: 20%
    • meer dan 18 maanden na afsluiten obligatie: 30% 
  • Zekerheidstelling: Geen
  • Aflossing: Na 5 jaar met mogelijkheid tot verlenging van telkens 2 jaar
  • Vervroegde aflossing mogelijkheid: Ja
  • Vergoeding bij vervroegde aflossing: 10% vergoeding voor de investeerder over het vervroegd af te lossen bedrag
  • Symbid kosten uitgevende instelling: 4-7% success fee (Excl. BTW)
  • Symbid kosten investeerder: 1% administratiekosten (Excl. BTW)
  • Doelgroep: Retail investeerders
  • Verwacht rendement: Niet vast, afhankelijk van prestaties uitgevende instelling
Het platform voor 2,5 miljoen honden en katten baasjes!

In ruim 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens nemen 4,1 miljoen honden en katten een belangrijke plaats in binnen het gezin. Eigenaren van honden en katten hebben niet alleen een hechte band met hun huisdier maar ook onderling. Max&Luna biedt als eerste een interactief platform aan waar deze 'baasjes' de beste en leukste content en relevante producten voor hun geliefde huisdier kunnen vinden en bovendien de mogelijkheid hebben om met elkaar in contact te komen om bijvoorbeeld samen de hond uit te laten of een oppas te vinden voor de katten.




50.000 vrienden profielen en +400% omzetgroei in 1 jaar

Max&Luna is eind 2016 als platform gelanceerd. Het afgelopen jaar hebben al bijna 50.000 baasjes een Max&Luna vriendenprofiel aangemaakt met gegevens over hun huisdier en over zichzelf. Naast belangrijke gegevens als soort, ras, leeftijd en naam van het huisdier, kunnen ook favoriete voeding, speeltjes en uitlaatgebieden aangegeven worden. Bovendien hebben de baasjes toegang tot een persoonlijk fotoalbum met alle leuke herinneringen aan hun hond of kat. Door de gerichte en persoonlijke benadering heeft de Max&Luna Shop in 2017 een omzet van € 420.000 gerealiseerd. Een stijging van maar liefst 403% t.o.v. 2016.



Verschuiving naar online

Jaarlijks wordt € 370 per hond of kat (totaal ruim 1,5 miljard) uitgegeven aan dierbenodigdheden en -services (exclusief voeding)(bron: Dibevo). Het merendeel hiervan wordt nog steeds uitgegeven in veelal verouderde dierenwinkels, waar honden en katten t.o.v. andere huisdieren als knaagdieren, vogels en vissen, niet de aandacht krijgen die ze als gezinslid verdienen. De grote verschuiving van verkoop via internet heeft nog niet plaatsgevonden, omdat de huidige online aanbieders zich vooral richten op prijs en niet de bijbehorende emotie centraal zetten. Hierdoor wordt niet gebouwd aan naamsbekendheid, upselling en een langdurige relatie met de klant.


Toegevoegde waarde

Door de band met honden- en kattenliefhebbers te versterken, ziet Max&Luna een grote kans om als eerste een belangrijke online positie in te nemen, waarmee zowel de bezoekers van dierenspeciaalzaken als die van de huidige online aanbieders, gestimuleerd worden om het platform regelmatig te bezoeken en daar kwalitatieve diensten en producten af te nemen. Het grote verschil tussen Max&Luna en andere (online) aanbieders zit in de toegevoegde waarde die Max&Luna aan haar klanten biedt. Emotie, passie, service en vooral de producten en diensten die aansluiten op het huisdier zorgen voor een groot onderscheidend vermogen.



Van Puppy & Kitten naar Volwassen

Nu Max&Luna de puppy & kitten fase zijn ontgroeid en het platform een gezonde basis heeft, is het tijd om verder te groeien naar de volwassenheidsfase. Max&Luna wil middels deze crowdfunding campagne de band met honden- en kattenliefhebbers versterken, de beoogde financiering wordt gebruikt voor de bouw van een CRM marketing automation systeem om vriendenprofielen te verrijken en gericht te communiceren.


Het grootste deel van de investering is voor uitbreiding van bewezen marketing activiteiten om de groei in profielen en omzet te versnellen. Dit moet zorgen voor een groei van de huidige 48.000 profielen naar bijna 100.000 eind 2018 en ruim 300.000 eind 2020. Een groei die ook zichtbaar zal zijn in omzet door middel van inkomsten uit de Max&Luna webshop en aanvullende diensten om het leukste baasje voor hond en/of kat te kunnen zijn. Uitgangspunt is om in 2019 (3 jaar na start) winstgevend te kunnen zijn met een omzet van ruim € 4 miljoen.


Toekomstperspectief

Er is een duidelijk verschuiving te zien naar meer kwalitatieve en lifestyle gerichte producten voor honden en katten. De afzetmogelijkheden zijn daarmee vergelijkbaar met die voor kinderproducten. Mede door de economische groei zijn mensen ook bereid meer te betalen voor kwalitatieve producten (zoals sterk speelgoed), gezonde snacks en producten die als accessoire aansluiten op de inrichting (mooie hondenmanden, design kattenbakken).


Naast de mogelijke groei in online omzet zien Max&Luna ook mogelijkheden voor pop-up/ brandstores (Clicks & Bricks) waar de consument producten kan zien, bestellen, ophalen en testen. Belangrijk hierbij is de volledige focus op honden en katten. Goed voorbeeld van een dergelijke brandstore is Moustaches in Parijs.


Het Max&Luna concept is ook zeer geschikt voor een internationale roll-out op basis van de Nederlandse case. Op dit moment wordt al 10% van de omzet gegenereerd in Vlaanderen. Het aantal honden en katten in Europese landen als de Nordics (6,3 miljoen); UK (16 miljoen), Duitsland (18,6 miljoen) en Frankrijk (21 miljoen) is enorm. Ook in deze landen zijn Max en Luna bekende namen waardoor de brandname ook daar bekend in de oren klinkt.

Unique Selling Points

Het Max&Luna platform is om meerdere redenen uniek te noemen:

  • Max&Luna is meer dan een online winkel of platform: het is een community van honden en katten liefhebbers die een gezamenlijke passie voor honden en katten delen. De bezoekers van Max&Luna beoordelen Max&Luna met een 8,9!
  • Focus op alleen honden en katten: Max&Luna geloven dat de liefde voor hond en kat verder gaat dan die voor een knaagdier, vis of vogel. In tegenstelling tot andere (online) aanbieders en dierenwinkels ziet Max&Luna de hond en kat ook als volwaardig gezinslid. 
  • Max&Luna weet veel van haar vrienden omdat deze graag een profiel aanmaken met gegevens als soort, leeftijd en ras huisdier, leeftijd, regio en favoriet uitlaatgebied, favoriete speeltjes en voeding en een persoonlijk fotoalbum. Inmiddels hebben  Max&Luna heeft al bijna 50.000 vrienden met een profiel.  
  • Max&Luna combineert 'alles om het leukste baasje te zijn' op 1 platform: community, content, shop, oppas & uitlaat service, dierencoach en giftboxen zijn bereikbaar met 1 log-in!
  • Max&Luna biedt alleen kwalitatieve producten en content aan op basis van de feedback van Max&Luna vrienden. 
  • We groeien hard doordat we de website vanaf de start meteen mobile first en met een internationale focus hebben ontwikkeld. Max&Luna heeft naast maxandluna.com in ieder Europees land een eigen domeinnaam. Doel is om het platform ook in andere landen te lanceren waar het aantal honden en katten nog groter is maar de liefde voor hond en kat gelijk.
  • Max&Luna innoveren continu en proberen nieuwe diensten en business modellen uit. Zo worden in 2018 de DogBox, CatBox en de Max&Luna Giftcard gelanceerd,
  • Groeien doe je samen. Daarom werken we nauw samen met gespecialiseerde strategische, marketing en business partners De samenwerking met Sterkliniek Dierenartsen levert ons toegang tot kwalitatieve content, advies van dierenartsen en distributie mogelijkheden op.
Het CO5 succesmodel van Max&Luna:



1. Community: Duizenden profielen van honden en katten

Max&Luna is de eerste en grootste community voor honden- en katten baasjes. Al 50.000 vrienden van Max&Luna delen ervaringen op het forum, leggen onderling contact, zoeken en vinden een oppas in de buurt voor hun hond of kat en vinden andere baasjes in de leukste uitlaatgebieden. Deze community heeft 1 gezamenlijk doel: alles om het leukste baasje te zijn.


2. Content: Kwalitatieve kennisbank en user generated content

Filmpjes van honden en katten zijn het meest bekeken op internet. Max&Luna biedt deze als eerste op 1 centraal platform aan en biedt hun vrienden de mogelijkheid om eigen foto's en video's (user generated content) te delen. Door de samenwerking met Sterkliniek, de grootste keten van dierenartsen, heeft Max&Luna ook een kwalitatieve kennisbank met artikelen omtrent ras informatie, gedrag, gezondheid, verzorging en lifestyle. Via Facebook worden updates van Max&Luna dagelijks beloond met honderden likes en foto's.


3. Contact: Service met een glimlach

Max&Luna staan altijd klaar via chat, social media, telefoon, mail en in de toekomst ook via (pop-up) stores. Persoonlijke communicatie gericht aan baasje & huisdier. Hierdoor krijgen Max&Luna van hun klanten een 8,9 voor service en bereikbaarheid en is Max&Luna gecertificeerd door Thuiswinkel.


4. Commerce: Gericht aanbod en kwaliteit

Door de profielen biedt Max&Luna gericht producten en services aan. Denk aan specifieke producten voor pups en kittens, extra sterk speelgoed voor grote honden en supplementen voor katten met nierproblemen. Doordat Max&Luna hun vrienden kennen zijn er ook talloze mogelijkheden voor upselling en het aanbieden van relevante diensten van derden zoals verzekeringen en uitvaartdiensten.


5. Communicatie: Marketing op basis van ROI

Door de ervaringen van het team achter Max&Luna op het gebied van online communicatie en conversie is een directe ROI op marketing investeringen mogelijk. Met het nieuw te ontwikkelen CRM systeem wordt de communicatie met en tussen vrienden gerichter en gebaseerd op de behoefte van de baasjes en hun huisdieren.



Verdienmodel

Op dit moment is de omzet volledig afkomstig uit de verkoop van producten uit de Shop. Max&Luna brengen de honden- en katten liefhebbers daadwerkelijk in kaart door middel van een persoonlijk profiel. Hierdoor kunnen Max&Luna gericht producten en diensten aanbieden op basis van fysieke kenmerken (gewicht, soort, leeftijd), regio en gedrag. Hierdoor zal de omzet per order door het specifieke aanbod, cross selling en upselling toenemen van € 46 (Excl. BTW) in 2017 naar € 50 (Excl. BTW) in 2018.


Focus op terugkerende bezoekers

Bovendien zal het percentage returning visitors ook verder groeien van 40% in 2017 naar 60% in 2019 door de hoge kwaliteit van het aanbod, service en bovenal relevantie. De marge op verkoop zal in 2018 25% bedragen met 30% als doel na 2019 door hogere inkoop volumes.


Relatief laag retourpercentage

Omdat Max&Luna alleen kwalitatieve producten aanbiedt die aansluiten op de wensen en behoefte van de klant en hun huisdier, is het gemiddeld retourpercentage over 2016 en 2017 nog steeds lager dan 10%. 


Additionele verdienmodellen

De Max&Luna Shop is het belangrijkste verdienmodel. In 2018 gaat Max&Luna bovendien een aantal nieuwe verdienmodellen lanceren waardoor de opbrengst per bezoeker verder zal stijgen:

  1. Max&Luna DogBox en CatBox; de GiftBox die de bezoeker op basis van eigen wensen kan vullen met nieuwe (seizoens)artikelen met 25% 'Box' korting.
  2. Max&Luna Giftcard die in eerste instantie digitaal en later ook fysiek verkrijgbaar is via o.a. Sterkliniek Dierenartsen. Leuk om cadeau te geven aan mensen met een hond of kat en te besteden in de Max&Luna Shop.
  3. Advertising: de bezoekers en de profielen zijn zeer interessant voor relevante advertenties en aanbiedingen van derden, met honden  en katten liefhebbers als doelgoep, zoals diervoeding, verzekeringen, vakanties etc.

Tot nu toe bereikt

Max&Luna zijn sinds hun geboorte in 2016 snel gegroeid:

  • Bijna 50.000 profielen van honden- en kattenbaasjes die op basis van soort & ras huisdier, regio en favoriet uitlaatgebied met elkaar contact kunnen leggen.

  • In 1 jaar  gegroeid naar ruim 75.000 unieke bezoekers en 1.500 orders per maand met een gemiddelde orderwaarde van € 46 (Excl. BTW).

  • Volledig interactief platform met Shop, Oppas & Uitlaatservice, Forum, Dierencoach en mogelijkheid om onderling contact te leggen.

  • Kennisbank met bijna 500 relevante artikelen omtrent gezondheid, gedrag, verzorging en lifestyle.

  • Interactieve kaart met ruim 400 uitlaatgebieden inclusief reviews en mogelijkheid om in contact te komen met andere baasjes in deze gebieden.

  • Meer dan 1.000 Kiyoh beoordelingen met een 8,9 als gemiddeld cijfer.

  • Partnership met Sterkliniek; het grootste samenwerkingsverband van dierenklinieken in Nederland.

  • Thuiswinkel Certificatie.



Benodigde investering en gebruik van het geld

Om snel verder te groeien en te profiteren van alle kansen die Max&Luna op dit moment hebben is een extra minimale financieringsbehoefte van € 250.000. Dit bedrag is de uitkomst van de exploitatie- en liquiditeitsbegroting welke Max&Luna in samenwerking met BDO Accountants heeft opgesteld.

Hieronder nog een even de korte samenvatting van hoe we de investering gaan inzetten:

  1. Het grootste deel (60% oftewel € 150.000) zal geïnvesteerd worden in bewezen en resultaatgerichte marketingactiviteiten om nieuwe bezoekers naar het bestaande platform te trekken en te converteren.
  2. 10% oftewel € 25.000 wordt gebruikt voor de realisatie van een CRM systeem om het aantal vriendenprofielen vanuit de nieuwe bezoekers te vergroten en alle profielen te verrijken.
  3. 22% oftewel € 55.000 zal gebruikt worden om het Max&Luna team in 2018 uit te breiden met medewerkers voor Customer Care en Content.
  4. Van de totale opbrengst wordt maximaal 8% succesfee gebruikt voor kosten van Symbid en BDO Accountants.

Eventueel hogere investeringen (tot maximaal € 500.000) gaan we inzetten om de groei verder te versnellen door aanvullende marketinginvesteringen zoals de inzet van radiocampagnes. De conversie van radio naar online is hoog en draagt bovendien bij aan de bekendheid van Max&Luna als merk. Bovendien zal de bestaande lening van € 50.000 vervroegd worden afgelost om onnodige rentekosten in 2018 te voorkomen.


Voor de investeerder

De converteerbare obligaties worden uitgegeven door Max&Luna B.V. De financiering uit de Symbid campagne is specifiek gericht op de groei van Max&Luna.

Het rendement wordt uitgekeerd in de vorm van enkelvoudige rente op de converteerbare obligatie. Daarnaast, in geval van conversie, naar certificaten van aandelen en mogelijk dividend op deze certificaten van aandelen en/of waardestijging bij verkoop van deze certificaten van aandelen.


7% rente per jaar en tot 35% conversiekorting

De rente bedraagt 7% op jaarbasis over de initiële hoofdsom gecombineerd met de optie om in certificaten van aandelen om te zetten tegen een korting tussen de 15% en 30%. Deze korting is afhankelijk van de looptijd van de converteerbare obligatie. Bij een investering van € 10.000 of hoger krijg je nog eens 5% extra conversiekorting op het moment van conversie! Wil jij precies weten wanneer je welke korting krijgt? Kijk dan even onder 'financiën' en dan 'rendement en exit beleid' verderop in de pitch.

De belegger ontvangt gedurende de looptijd van de converteerbare obligatie jaarlijks enkelvoudige rente over de initiële hoofdsom. Deze zal niet worden uitgekeerd, maar worden bijgeschreven bovenop het ingelegde bedrag.



Incentives:

Max&Luna waardebon vanaf € 250

Bij elke investering tussen € 250 en € 1.000 krijg je een waardebon die vrij te besteden is in de Max&Luna Shop! Maak jouw hond of kat of iemand anders dus extra blij met een mooi cadeau!

  • Bij € 250 tot € 500 krijg je een waardebon van € 25
  • Bij € 500 krijg je een waardebon van € 50
  • Bij € 1.000 of meer krijg je een waardebon van € 100

Basiskorting

De basiskorting die je ontvangt is afhankelijk van de tijd tussen de uitgifte en conversie:

  • 15% korting bij een conversie binnen 3 tot 12 maanden;

  • 20% korting bij een conversie binnen 12 tot 18 maanden;

  • 30% korting bij een conversie na 18 maanden.


Extra korting

Beleg je € 10.000 of meer dan ontvang je een extra korting van 5% bovenop de basiskorting!


Algemene risicofactoren

Algemene risicofactoren van het investeren in het MKB:

  • Nadelige verandering van wet- en regelgeving door politieke besluiten.
  • Wijziging in de macro-economische omstandigheden.
  • Uitgevende instelling is afhankelijk van het functioneren van de bestuursleden.
  • Concurrentierisico in markten waarin uitgevende instelling actief is.
  • Risico op faillissement of surseance van de uitgevende instelling.
  • Fiscaal risico door wetswijziging, nieuwe regelgeving of politieke besluitvorming.

Bedrijfsspecifieke risicofactoren

  • Het risico bestaat dat Max&Luna niet het aantal verwachte unieke bezoekers realiseert die we nu hanteren voor onze prognose. Dit betekent dat het aantal orders en profielen lager kan uitvallen en we de marketing kosten moeten bijstellen.
  • Het risico bestaat dat nieuwe verdienmodellen later dan verwacht gelanceerd worden. Dit betekent dat omzetten uit die verdienmodellen achter zullen blijven welke we op een andere wijze moeten compenseren.
  • Het risico bestaat dat een andere partij met hogere budgetten een soortgelijk platform in de markt zet. Max&Luna zal haar voorsprong daarin dus moeten benutten.
  • Het risico bestaat dat er meer investeringen gedaan moeten worden in technische ontwikkeling en/of optimalisatie om deze voorsprong te behouden.
  • Het risico bestaat dat de uitgevende partij failliet gaat door toedoen van een van de bovenstaande risico’s. Dit betekent dat de investeerders geen kans maken te converteren of afbetaald te worden.

Productspecifieke risicofactoren

Algemene risico’s investeren in converteerbare obligaties:

  • Belegger stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van deze overeenkomst op uitgevende instelling een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op uitgevende instelling als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.
  • Belegger verstrekt een achtergestelde converteerbare obligatie om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Belegger zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf.
  • Er is sprake van het risico op vervroegde aflossing omdat de uitgevende instelling ervoor kan kiezen om de converteerbare obligatie voor het einde van de looptijd af te lossen. Dit betekent voor u als belegger dat u over een kortere periode dan de looptijd van de converteerbare obligatie een rentevergoeding krijgt bijgeschreven bij het door u ingelegde bedrag. Indien uitgevende instelling over gaat tot gehele of gedeeltelijke vervroegde aflossing is over het vervroegd afgeloste bedrag van de obligatie, tegelijk met deze aflossing en tot dan toe opgebouwde rente, een vergoeding verschuldigd. Deze vergoeding is gelijk aan 10% over het vervroegd af te lossen bedrag.
  • Rangorde uitbetaling: uitkering van het rendement gebeurd nadat betalingen aan crediteuren zijn voldaan. Het risico bestaat dat de uitgevende instelling onvoldoende liquide middelen overhoudt om het rendement uit te keren. Dit betekent voor u als belegger dat u rendement (voor een deel) niet kan worden uitbetaal als risico zich verwezenlijkt. In het geval van faillissement hebben de volgende uitkeringen voorrang op de uitbetaling van het rendement op de converteerbare obligaties: Openstaande crediteuren en bestaande lening. Dit betekent voor u dat bij faillissement mogelijk het rendement op de converteerbare obligatie niet kan worden uitgekeerd.
  • De converteerbare obligatie(s) zijn niet verhandelbaar op een beurs of een platform en daardoor beperkt verhandelbaar. Dat betekent dat er mogelijk geen koper is voor uw converteerbare obligatie(s) als u tussentijds van uw belegging af wilt. U loopt dan dus het risico dat u niet op het door u gewenste moment uw geld terug kan krijgen en uw belegging langer aan moet houden of uw converteerbare obligatie(s) voor een lagere prijs moet verkopen.

Update_thumb_img_0899
Stefan van den Berg
Managing Partner/ Co-Founder

Stefan is een groot hondenliefhebber en baasje van Friese Stabij Max. Stefan heeft als Country Manager binnen de Match Group van Lexa.nl de nr. 1 online datingsite van Nederland gemaakt. Daarvoor was hij marketing manager nauw betrokken bij het succes van verschillende nationale radiomerken van Talpa Media en bij de introductie van online platformen zoals AutoTrack, JobTrack en Funda.

Update_thumb_gwhzy8gfrtyam1faoxpncq_thumb_1978
Juriaan de Wit
Managing Partner/ Co-Founder

Juriaan woont samen met zijn vrouw, hun zoontje en 'huis-tuin-en-keukenkat' Luna. Als marketing manager was hij mede verantwoordelijk voor de introductie van Qmusic in Nederland. Daarnaast heeft Juriaan gewerkt voor Talpa en Havas Media. In deze functies heeft hij bijgedragen aan diverse resultaatgerichte campagnes en partnerships voor merken als Nutricia, Citroën en Hyundai.

Juridische structuur

De uitgevende instelling Max&Luna BV is een besloten vennootschap, opgericht op 12 december 2016 en gevestigd in Amsterdam onder het KvK-nummer 67457738. Het adres van de uitgevende instelling is Haparandaweg 67 E4, 1013 BD, Amsterdam. De website van de uitgevende instelling is https://www.maxenluna.nl/


Contactpersonen:

Stefan van den Berg

stefan@branddaters.com

+31627838355


Juriaan de Wit

juriaan@branddaters.com

+31643244355


De uitgevende instelling wordt bestuurd/beheerd door:

Branddaters BV. Deze BV is volledige eigendom van de 2 founders en bezit met 66% de meerderheid van de aandelen in Max&Luna BV.

Max&Luna is begin 2016 als VOF gestart. Om het community platform ook technisch en financieel mogelijk te maken, zijn eind 2016 twee enthousiaste aandeelhouders toegetreden: WMK Beheer (10%)  en Qmulus (24%). Beide partijen zien veel kansen in de vernieuwende aanpak van Max&Luna, naast de groeipotentie in de verkoop van hond- en kat gerelateerde producten zien zijn ook mogelijkheden in partnerships met andere bedrijfsonderdelen zoals verzekeringen, giftcards en content.

Personele ontwikkeling

Max&Luna Team

Het Max&Luna team bestaat op dit moment (naast Max&Luna zelf) uit de 2 founders Stefan en Juriaan die de dagelijkse werkzaamheden onderling hebben verdeeld. Daarnaast houdt Stefan zich vooral bezig met strategie en partnerships en Juriaan met financiën en marketing.


Belangrijk onderdeel van het team zijn ook de gespecialiseerde externe partners voor fullfillment van de orders (Warmako); technische realisatie en optimalisatie (DigitalNatives) en online marketing (Brandfirm). Bij alle partners zijn medewerkers aangewezen die een grote affiniteit hebben met huisdieren. Tussen de partners en het Max&Luna team is dagelijks intensief contact. Door deze intensieve samenwerking kunnen we ook snel groeien in capaciteit en expertise.


Met de investering via crowdfunding zal het team van Max&Luna uitgebreid worden met medewerkers voor 'Friendcare' en Content/ Social zodat we onze vrienden snel en accuraat met de juiste service en informatie kunnen blijven voorzien.


Advisory Board/ Team

  • Iemand met ruim 20 jaar ervaring binnen de huisdierenbranche. Deze persoon helpt Max&Luna met inzichten en kansen uit de markt, nieuwe producten en fulfillment.
  • Yvonne Swaans is succesvol ondernemer en investeerder. Haar bedrijven zijn vooral actief binnen de financiële dienstverlening. Als coach kan zij als geen ander ideeën aanscherpen en toevoegen.
  • Steven den Ouden is partner bij BDO Accountants. Met zijn financiële kennis helpt hij Max&Luna als sparringspartner met cijfermatige vraagstukken, vooruitzichten en weet hij targets en aannames te challengen.

Het product

Max&Luna is een interactief community platform voor honden- en kattenliefhebbers waar zij gedurende het gehele leven van de hond/kat alles kunnen vinden om het leukste baasje voor hun huisdier te zijn. Op het Max&Luna platform vinden zij op dit moment:

  • Online magazine met dagelijks nieuwe content m.b.t. lifestyle, gezondheid, verzorging en gedrag van honden en katten.
  • Profielen van andere honden- en kattenbaasjes waar op basis van soort & ras huisdier, regio en favoriet uitlaatgebied met elkaar contact gelegd en onderhouden kan worden.
  • Online lifestyle shop met de meest kwalitatieve artikelen voor honden en katten op het gebied van lifestyle, speelgoed, verzorging en gezondheid.
  • Complete rasinformatie van de meest voorkomende honden- en kattenrassen en profielen van baasjes die in het bezit zijn/ ervaring hebben met deze rassen.
  • Ruim 400 uitlaatgebieden op een interactieve kaart met beoordelingen vanuit de community en profielen van baasjes die ook in deze uitlaatgebieden komen
  • Mogelijkheid om per mail vragen te stellen aan een Max&Luna dierencoach en een FAQ met de meest gestelde vragen.
  • Mogelijkheid om zich als oppas voor honden en/of katten aan te bieden en voor baasjes om in contact te komen met oppassers/ mensen die de hond willen uitlaten.
  • Forum waarop leden van de community ervaringen en tips kunnen delen en 2e hands artikelen kunnen aanbieden.



In 2018 worden deze diensten op en naast het platform verder uitgebreid met:

  • DogBox en CatBox: de leukste giftbox die klanten op basis van eigen wensen kunnen vullen met nieuwe (seizoens) artikelen. Op al deze artikelen krijgt de bezoeker 25% ‘Box’ korting. Niet alleen leuk als cadeau voor anderen maar ook voor de eigen hond of kat!
  • Giftcard: In eerste instantie digitaal en later ook fysiek verkrijgbaar is om cadeau te geven aan mensen met een hond of kat en te besteden in de Max&Luna Shop en overige Max&Luna diensten. De Max&Luna Giftcard zal o.a. verkrijgbaar zijn bij Sterkliniek Dierenartsen
  • Advertising: De bezoekers en profielen zijn zeer interessant voor adverteerders om relevante advertenties en aanbiedingen te communiceren zoals diervoeding, verzekeringen, vakanties met je huisdier etc.
  • Events: Max&Luna evenementen om Max&Luna vrienden bij elkaar te brengen en het Max&Luna merk te laden zoals gezamenlijk honden uitlaten, borrels in katten cafés en doggy swims. Deze events worden op break-even basis (door partners) georganiseerd en zijn daarom vooralsnog niet opgenomen in de opbrengsten en kosten.

Uniek

Het Max&Luna platform is om meerdere redenen uniek te noemen:

  • Max&Luna is meer dan een online winkel of platform: het is een community van honden en katten liefhebbers die een gezamenlijke passie voor honden en katten delen. De bezoekers van Max&Luna beoordelen Max&Luna met een 8,9.
  • Focus op alleen honden en katten: Max&Luna geloven dat de liefde voor hond en kat verder gaat dan die voor een knaagdier, vis of vogel. In tegenstelling tot andere (online) aanbieders en dierenwinkels ziet Max&Luna de hond en kat ook als volwaardig gezinslid.
  • Max&Luna weet veel van haar vrienden omdat deze graag een profiel aanmaken met gegevens als soort, leeftijd en ras huisdier, leeftijd, regio en favoriet uitlaatgebied, favoriete speeltjes en voeding en een persoonlijk fotoalbum. Inmiddels hebben Max&Luna al bijna 50.000 vrienden met een profiel.
  • Max&Luna combineert 'alles om het leukste baasje te zijn' op 1 platform: community, content, shop, oppas & uitlaat service, dierencoach en giftboxen zijn bereikbaar met 1 log-in!
  • Max&Luna biedt alleen kwalitatieve producten en content aan op basis van de feedback van Max&Luna vrienden.
  • We groeien hard doordat we de website vanaf de start meteen mobile first en met een internationale focus hebben ontwikkeld. Max&Luna heeft naast maxandluna.com in ieder Europees land een eigen domeinnaam. Doel is om het platform ook in andere landen te lanceren waar het aantal honden en katten nog groter is maar de liefde voor hond en kat gelijk.
  • Max&Luna innoveren continu en proberen nieuwe diensten en business modellen uit. Zo worden in 2018 de DogBox, CatBox en de Max&Luna Giftcard gelanceerd,
  • Groeien doe je samen. Daarom werken we nauw samen met gespecialiseerde strategische, marketing en business partners. De samenwerking met Sterkliniek Dierenartsen levert ons toegang tot kwalitatieve content, advies van dierenartsen en distributie mogelijkheden op.
Het CO5 succesmodel van Max&Luna:



1. Community: Duizenden profielen van honden en katten

Max&Luna is de eerste en grootste community voor honden- en katten baasjes. Al 50.000 vrienden van Max&Luna delen ervaringen op het forum, leggen onderling contact, zoeken en vinden een oppas in de buurt voor hun hond of kat en vinden andere baasjes in de leukste uitlaatgebieden. Deze community heeft 1 gezamenlijk doel: alles om het leukste baasje te zijn.


2. Content: Kwalitatieve kennisbank en user generated content

Filmpjes van honden en katten zijn het meest bekeken op internet. Max&Luna biedt deze als eerste op 1 centraal platform aan en biedt hun vrienden de mogelijkheid om eigen foto's en video's (user generated content) te delen. Door de samenwerking met Sterkliniek, de grootste keten van dierenartsen, heeft Max&Luna ook een kwalitatieve kennisbank met artikelen omtrent ras informatie, gedrag, gezondheid, verzorging en lifestyle. Via Facebook worden updates van Max&Luna dagelijks beloond met honderden likes en foto's.


3. Contact: Service met een glimlach

Max&Luna staan altijd klaar via chat, social media, telefoon, mail en in de toekomst ook via (pop-up) stores. Persoonlijke communicatie gericht aan baasje & huisdier. Hierdoor krijgen Max&Luna van hun klanten een 8,9 voor service en bereikbaarheid en is Max&Luna gecertificeerd door Thuiswinkel.


4. Commerce: Gericht aanbod en kwaliteit

Door de profielen biedt Max&Luna gericht producten en services aan. Denk aan specifieke producten voor pups en kittens, extra sterk speelgoed voor grote honden en supplementen voor katten met nierproblemen. Doordat Max&Luna hun vrienden kennen zijn er ook talloze mogelijkheden voor upselling en het aanbieden van relevante diensten van derden zoals verzekeringen en uitvaartdiensten.


5. Communicatie: Marketing op basis van ROI

Door de ervaringen van het team achter Max&Luna op het gebied van online communicatie en conversie is een directe ROI op marketing investeringen mogelijk. Met het nieuw te ontwikkelen CRM systeem wordt de communicatie met en tussen vrienden gerichter en gebaseerd op de behoefte van de baasjes en hun huisdieren.



Verdienmodel

Het Max&Luna verdienmodel is gericht op het verkrijgen en intensiveren van klantprofielen en –relaties door gerichte, ROI driven marketingactiviteiten en CRM op basis van deze klantprofielen. Door specifieke en waardevolle content en services aan te bieden zullen klanten bereid zijn vaker het platform te bezoeken en te gebruiken. Dit geeft mogelijkheden tot gerichte advertenties, partneraanbiedingen en bemiddeling.


Verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit

Er is een duidelijk verschuiving te zien naar meer kwalitatieve en lifestyle gerichte producten voor honden en katten. De afzetmogelijkheden zijn daarmee vergelijkbaar met die voor kinderproducten. Mede door de economische groei zijn mensen ook bereid meer te betalen voor kwalitatieve producten (zoals sterk speelgoed), gezonde snacks en producten die als accessoire aansluiten op de inrichting (mooie hondenmanden, design kattenbakken).


Gericht aanbod, cross selling en upselling

Doordat Max&Luna de honden- en kattenliefhebbers daadwerkelijk in kaart brengen door middel van een persoonlijk profiel, kunnen gericht producten uit de shop worden aangeboden op basis van fysieke kenmerken (gewicht, soort, leeftijd), regio en gedrag. Hierdoor zal de omzet per gebruiker niet alleen toenemen door gericht aanbod, cross selling en upselling maar zal het percentage gebruikers dat terugkomt ook groeien door de hoge kwaliteit van het aanbod, service en bovenal relevantie.


Omzet per order groeit naar € 50,-

Max&Luna brengen de honden- en katten liefhebbers daadwerkelijk in kaart door middel van een persoonlijk profiel. Hierdoor kunnen Max&Luna gericht producten en diensten aanbieden op basis van fysieke kenmerken (gewicht, soort, leeftijd), regio en gedrag. Hierdoor zal de omzet per order door het specifieke aanbod, cross selling en upselling toenemen van 46,- excl. BTW in 2017 naar 50,- in 2018.


60% returning visitors, 30% marge

Bovendien zal het percentage returning visitors ook verder groeien van 40% in 2017 naar 60% in 2019 door de hoge kwaliteit van het aanbod, service en bovenal relevantie. De marge op verkoop zal in 2018 25% bedragen met 30% als doel na 2019 door hogere inkoop volumes.



Verdienmodellen

Naast opbrengsten uit de shop worden in 2018 additionele verdienmodellen gelanceerd zoals de DogBox, CatBox, de Max&Luna Giftcard en advertising mogelijkheden voor derden. Deze verdienmodellen zullen samen voor 10% van de totale omzet zorgen:


Max&Luna Boxen

Max&Luna lanceren in april 2018 de DogBox, PuppyBox, CatBox en KittenBox. Deze boxen kunnen als leuke Giftbox maar ook voor eigen gebruik gekocht worden. Groot voordeel van deze boxen t.o.v. bestaande boxen zoals de Snuffelbox is namelijk dat je bij Max&Luna de box op basis van eigen wensen kan vullen waardoor de klant nooit teleurgesteld wordt. De keuze bestaat uit minimaal 20 nieuwe en vertrouwde (seizoens)artikelen waarop in combinatie met de Box altijd 25% korting wordt gegeven.


Minimale besteding per box is 39,- maar door de hoge korting wordt de consument gestimuleerd om meer artikelen in de box toe te voegen. In ruil voor de korting vragen we de consument om de artikelen te beoordelen. De artikelen met de beste beoordeling worden vervolgens als vast artikel en met de reguliere verkoopprijs opgenomen in de Max&Luna Shop. De Boxen als verdienmodel wordt in april gelanceerd met een specifieke landingspagina met de voordelen van de Max&Luna Boxen en pay-wall.


Max&Luna Giftcard

De Max&Luna giftcard is vanaf maart 2018 digitaal via het platform en later ook fysiek via de strategische partners en andere verkooppunten verkrijgbaar. De Giftcard is daarmee het ultieme cadeau om te geven aan mensen met een hond of kat en vrij te besteden in de Max&Luna Shop en overige Max&Luna diensten zoals de Dierencoach.


Max&Luna geven 3 waardes qua giftcard uit: 10,-, 25,- en 50,-. De Giftcard als verdienmodel wordt in juni 2018 gelanceerd met een specifieke landingspagina met de voordelen van de Max&Luna Giftcard en pay-wall. Tot die tijd wordt de digitale giftcard in de Max&Luna Shop aangeboden en onderdeel van de Shop inkomsten. Op termijn kunnen de Gftcards via een baliedisplay ook via Sterkliniek Dierenartsen en andere fysieke afzetkanalen aangeboden worden.


Advertising

Omdat een groot deel van de Max&Luna content en diensten gratis toegankelijk is, biedt dit mogelijkheden voor relevante advertenties en aanbiedingen van derden, met een overlap in doelgroep zoals diervoeding, verzekeringen, vakanties etc.


Vanaf mei 2018 biedt Max&Luna hiervoor advertentie posities binnen de meest gangbare formaten aan. Bovendien kan Max&Luna op basis van de gratis diensten en profielgegevens gerichte partnermailings sturen met interessante aanbiedingen van onze partners. Denk hierbij aan verzekeringen, medicatie & supplementen en betaalde oppas & uitlaat services.


Gezien de kwaliteit en specifieke eigenschappen van de bezoeker en de database is een gemiddeld CPM tarief van 50,- (0,05 per bezoeker) een goed uitgangspunt. Het CPM tarief voor banners zal lager liggen maar de opbrengsten vanuit partnermailings en videocontent richting de database zullen dit weer compenseren.

Schaalbaarheid

Sterke basis voor groei met enorm potentieel

Max&Luna groeien snel van puppy & kitten naar volwassen huisdieren! Met geringe marketinginspanningen is het platform in 2017 gegroeid naar bijna 50.000 vriendenprofielen; 75.000 unieke bezoekers en 1.500 verzonden orders per maand. De schaalbaarheid zit primair in in de potentie van ruim 2,5 miljoen huishoudens met 4,1 miljoen honden en katten in Nederland die we met extra marketingbudget zeer gericht kunnen bereiken.



Community is onze ambassadeur

Door te focussen op de community, ons strikt te beperken tot 2 soorten huisdieren (honden en katten), met een persoonlijke benadering en het aanbod van kwalitatieve producten, zullen we omarmt worden door de Max&Luna vrienden waarbij mond tot mond communicatie natuurlijk een grote rol speelt. Denk daarbij aan hondenbezitters die elkaar ontmoeten in uitlaatgebieden en kattenliefhebbers die rasspecifieke kennis uitwisselen.


Upselling & Terugkerende bezoekers

Ook het hoge percentage terugkerende bezoekers, hoge mate van kwaliteit en service en de mogelijkheid tot upselling door middel van kwalitatieve profielen zorgen ervoor dat Max&Luna meer omzet uit bestaande klanten kan realiseren.


Verschuiving van offline naar online

De grote verschuiving van offline naar online heeft binnen de dierenbranche nog niet heeft plaatsgevonden. Slechts 7%* van de dierbenodigdheden werd in 2016 online aangeschaft en daarmee loopt de branche ver achter op vergelijkbare productgroepen zoals kleding (27%) elektronica (41%) en boeken (35%). van deze verschuiving zal Max&Luna als eerste online platform voor honden en katten liefhebbers uiteraard profiteren.


Clicks & Bricks

Naast de mogelijke groei in online omzet zien Max&Luna ook mogelijkheden voor pop-up/ brandstores (Clicks & Bricks) waar de consument producten kan zien, bestellen, ophalen en testen. Belangrijk hierbij is de volledige focus op honden en katten. Goed voorbeeld van een dergelijke brandstore is Moustaches in Frankrijk.


Internationale uitrol

Het Max&Luna concept is ook zeer geschikt voor een internationale roll-out op basis van de Nederlandse case. Op dit moment wordt al 10% van de omzet gegenereerd in Vlaanderen. Het aantal honden en katten in Europese landen als de Nordics (6,3mln); UK (16mln), Duitsland (18,6mln) en Frankrijk (21mln) is enorm. Ook in deze landen zijn Max en Luna bekende namen. Daarom zijn zowel het merk Max&Luna als alle URL’s, inclusief maxandluna.com vastgelegd. De huidige founders hebben gezien hun internationale contacten de mogelijkheid om Max&Luna in deze landen te lanceren en succesvol uit te bouwen. Ook de huidige leveranciers kunnen in deze Europese landen leveren.

Huidige status

Max&Luna zijn sinds hun geboorte in 2016 snel gegroeid tot:

  • Bijna 50.000 profielen van honden- en kattenbaasjes die op basis van soort & ras huisdier, regio en favoriet uitlaatgebied met elkaar contact kunnen leggen.

  • In 1 jaar gegroeid naar 75.000 unieke bezoekers en 1.500 orders per maand met een gemiddelde orderwaarde van 46,- excl. BTW

  • Volledig interactief platform met Shop, Oppas & Uitlaatservice, Forum, Dierencoach en mogelijkheid om onderling contact te leggen.

  • Kennisbank met bijna 500 relevante artikelen omtrent gezondheid, gedrag, verzorging en lifestyle 

  • Interactieve kaart met ruim 400 uitlaatgebieden inclusief reviews en mogelijkheid om in contact te komen met andere baasjes in deze gebieden.

  • Meer dan 1.000 Kiyoh beoordelingen met een 8,9 als gemiddeld cijfer.

  • Partnership met Sterkliniek; het grootste samenwerkingsverband van dierenklinieken in Nederland.

Verdere ontwikkelingen

Naast de eerder genoemde lancering van nieuwe producten en diensten zullen Max&Luna ook de strategische partnerships verder ontwikkelen en benutten.


Sterkliniek Dierenartsen

Onlangs is een strategisch partnership gesloten met Sterkliniek Dierenartsen. Sterkliniek (onderdeel van het Zweedse Anicura) is het grootste samenwerkingsverband van verschillende gezelschapsdierenklinieken verspreid over heel Nederland. De deelnemende praktijken hebben gemeen dat ze de belangen van de diereigenaren en hun dieren vooropstellen. Daartoe streven ze naar een hoge kwaliteit in hun (diergeneeskundige) dienstverlening. 


De samenwerking tussen Sterkliniek Dierenartsen en Max&Luna is breed inzetbaar op het gebied van wederzijdse promotie, content, ondersteuning van de dierencoach, distributiepunt voor online orders en als afzetkanaal van giftcards en andere artikelen d.m.v. een Max&Luna display. Deze samenwerking kan dus een grote bijdrage leveren in brand awareness & imago, omzet en kosten.


Endemol Shine

(User generated) video content is een must-have in het advertising model van een community. In samenwerking met Endemol Shine kan Max&Luna TV voor adverteerders de Linda.tv op het gebied van huisdieren worden. Video’s van honden en katten zijn immers nog steeds het mest populair op social media. 


Samen met Endemol Shine en de adverteerder kan Max&Luna voor de community aansprekende video content ontwikkelen aangeboden door (commerciële) partners.

Doelgroep

De totale doelgroep van Max&Luna bestaat uit ruim 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens die samen 4,1 miljoen honden en katten in huis hebben. De belangrijkste beslisser in het huishouden op het gebied van huisdieren is vrouw. Ook qua content en actief gebruik van social media is de vrouw als doelgroep voor Max&Luna het meest interessant. 


Als we kijken naar de huidige profielen en klantenbestand is de gemiddelde bezoeker voor 80% vrouw, tussen de 30 en 50 jaar oud en woonachtig rondom de grote steden in elke regio. De communicatie doelgroep is daarom ook beperkt tot deze groep beslissers.


*Bron: Dibevo Branchevereniging

Marktomvang

Op basis van Dibevo cijfers geven Nederlandse consumenten per hond of kat gemiddeld € 750 (excl. BTW) per jaar uit. In totaal is de marktomvang hiermee ruim € 3 miljard. 61% daarvan wordt uitgegeven aan diervoeding en 31% aan dierbenodigdheden. daarnaast wordt € 0,6 miljard* besteed aan services zoals verzekeringen en dierenarts.



Voorzichtig kan gesteld worden dat per huisdier € 225 wordt uitgegeven aan dierbenodigdheden en € 145 aan overige diensten zoals dierenarts, oppas- & uitlaatservice, therapie en verzekeringen. Het maximale potentieel voor Max&Luna (exclusief diervoeding) is dus € 370 per huisdier. Met 4,1 miljoen honden en katten is dit potentieel € 1,5 miljard per jaar.


Max&Luna hebben als doel een jaaromzet van 8,5 miljoen in 2020. Dit is een zeer realistisch marktaandeel van 0,6% in 3 jaar van de totale omzet. Als we kijken naar de omzet voor dierbenodigdheden die online wordt besteed en deze vergelijken met andere branches zoals kleding (27%) elektronica (41%) en boeken (35%), dan verwachten we een snelle groei van 7% in 2016 naar 25% in 2020.


Het potentieel qua online bestedingen is dan € 375 miljoen. Max&Luna heeft dan een marktaandeel van 2,3%.

Concurrentie

Toegevoegde waarde

Het grote verschil tussen Max&Luna en andere online aanbieders van dierbenodigdheden en -services zit in de toegevoegde waarde die Max&Luna aan haar klanten biedt. Emotie, passie, service en vooral de producten en diensten die aansluiten op het huisdier zorgen voor een groot onderscheidend vermogen. De foto's die op de site gebruikt worden versterken deze beleving. Bovendien is het Max&Luna platform in tegenstelling tot de meeste concurrenten 'mobile first' ontwikkeld. Ruim 70% van de bezoeken zijn ook via mobiele apparaten.



Dierbenodigdheden

Er zijn relatief weinig bekende online aanbieders voor dierbenodigdheden in Nederland actief. Alle bestaande online aanbieders zoals het Duitse Zooplus en Brekz zijn volledig gericht op prijs, investeren weinig in marketing en bieden geen community. Belangrijkste traffic driver voor deze partijen is voeding welke onder kostprijs als marketinginstrument wordt aangeboden. Gevolg hiervan is dat deze aanbieders niet of nauwelijks winstgevend zijn en geen enkele band met de doelgroep opbouwen. Desondanks had Zooplus in 2016 volgens haar jaarverslag een omzet van € 62 miljoen in Nederland, een stijging van 16% t.o.v. 2015. De derde grote online aanbieder in de markt is Bol.com, waarvoor dierbenodigdheden geen core business zijn, maar onderdeel van hun totaalaanbod.


Services & diensten

De afgelopen jaren zijn diverse subscription based online services voor huisdieren gelanceerd zoals Giftboxen (Snuffelbox); Online Dierenarts (Jacker) en Uitlaatservice (PetBnB). Nadeel van deze ondernemingen is dat zij maar 1 dienst aanbieden waardoor de consument voor elke dienst een specifieke partij moet kiezen met aparte log-in en betalingssysteem. Bovendien kunnen deze partijen niet inhaken op andere vragen om cross selling te realiseren. Bij Max&Luna hebben consumenten met 1 profiel toegang tot alle diensten en kunnen op basis van het profiel andere diensten worden aangeboden zoals oppas op basis van uitlaatgebied en profiel, dierencoach op basis van leeftijd en opgevraagde content en producten op basis van profiel, de dierencoach (zoals supplementen) en cadeaus. Dit kunnen diensten van Max&Luna zijn maar ook van derden tegen een leadvergoeding.

Huidige klanten

Op dit moment hebben Max&Luna bijna 50.000 profielen van honden, katten en hun baasjes. Maandelijks heeft de site inmiddels 75.000 unieke bezoekers. In 2017 zijn bijna 10.000 orders door Max&Luna naar blije klanten verstuurd. Hoe we dit weten? Ruim 10% van onze klanten gaven ons een Kiyoh beoordeling met een 8,9 als gemiddeld cijfer!



Feedback van klanten

Max&Luna luisteren graag naar andere 'baasjes' en vinden feedback enorm belangrijk. Een greep uit ruim 1.000 Kiyoh beoordelingen:


Een selectie uit de beoordelingen:

"Vriendelijke klantenservice. Snelle levering. Mooie producten." Kim uit De Rijp


"Voor mij een nieuw bedrijf dus was even afwachten, maar moet zeggen zeer tevreden snelle levering en een prachtig Hondenkussen top" Herman uit Emst


"Snelle reactie op mail en als de bestelling veranderd moet worden, is dat ook mogelijk. Snelle levering!" Yolanda uit Nijmegen


"Goed aanbod van hippere en meer stijlvolle huisdierbenodigdheden! Goed vormgegeven en functionele webshop" Stepahnie uit Rotterdam


Ook sturen Max&Luna regelmatig onderzoeken binnen hun community om de diensten te verbeteren. Met een respons van meer dan 30% per onderzoek mogen we de Max&Luna vrienden ook echt betrokken vrienden noemen!

Nieuwe klanten

Unieke Bezoekers

In Q1 2018 zullen de marketingbestedingen minimaal zijn waardoor het aantal nieuwe bezoekers relatief lager is dan de overige maanden (10%). Het aantal nieuwe bezoekers komen dan nog uit direct verkeer, SEO en terugkerende bezoekers van de voorgaande maanden. Het aantal returning bezoekers zal stabiel blijven door voortzetting van mailings en social activiteiten. 


Doelstelling in de periode na deze crowdfunding ronde (vanaf april 2018) is een gemiddelde groei van 10% in unieke bezoekers per maand in 2018 en 5% per maand in 2019 en 2020. Dit op basis van de groei in 2017, toename in het aantal returning visitors van 40% in 2017 naar 50% in 2018 en 60% in 2019-2020, partnerships en toenemende marketing uitgaven op basis van kosten per/UV. Kijkend naar het potentieel bereik van 3 miljoen huishoudens met een hond of kat, is een bereik doelstelling van 200.000 UV per maand in 2020 een zeer realistisch doel met de daarvoor opgenomen marketing inspanningen. 


Profielen

Om gebruik te maken van de Max&Luna voordelen en diensten, moeten bezoekers een eigen profiel aanmaken. Bezoekers die een aankoop doen in de shop maken automatisch een profiel aan. Door dit profiel leren wij onze klanten beter kennen waardoor wij deze, via het te ontwikkelen CRM systeem, gerichter kunnen bereiken. We maken het bovendien mogelijk om onderling contact tussen profielen te leggen. Een profiel bestaat uit naam baasje, naam & soort huisdier, geboortedatum/ leeftijd huisdier, ras huisdier, profiel foto baasje, profielfoto huisdier en fotoalbum huisdier. In 2018 willen we hieraan ook een medisch paspoort toevoegen met chipnummer, medicatie en kalender voor vaccinaties.


In 2016 lag de conversie van nieuwe bezoekers naar profiel op 17% omdat Max&Luna toen nieuw was met de volledige focus op profielen. In 2017 is dit percentage uitgekomen op 11%. Doelstelling met het nieuwe CRM systeem is een gemiddelde conversie van 15% voor de komende jaren. Doelstelling is om de huidige 48.000 profielen te vergroten tot 88.000 eind 2018, 183.000 eind 2019 en 328.000 eind 2020.


Orders

Op basis van de gerealiseerde orders in 2016/2017 en de daaruit voortkomende gemiddelde CR UV Shop naar Orders van 2,4% is een CR van gemiddeld 2,9% in 2018, 3,4% in 2019 en 3,5% na 2020 realiseerbaar. Reden is dat we op basis van feedback en klantprofielen (CRM Systeem), de shop beter kunnen afstemmen op de behoefte van de klant en gerichter aanbiedingen kunnen doen. Bovendien zullen we door continu optimalisatie van de site op het gebied van techniek en usability de CR verder verbeteren.  Hierdoor is het mogelijk om het gemiddeld aantal orders per maand te laten groeien naar 2.300 in 2018, 6.500 in 2019 en 12.000 in 2020.  

Verkoopverhaal

Max&Luna biedt als eerste een interactief platform aan waar ruim 2,5 miljoen Nederlandse honden en katten liefhebbers de beste en leukste content en relevante producten voor hun geliefde huisdier kunnen vinden en bovendien de mogelijkheid hebben om met elkaar in contact te komen. Kortom: Alles om het leukste baasje te zijn! 

Gedaan tot nu toe

Naast de realisatie van een volledig content, commerce en community platform heeft Max&Luna al veel activiteiten gedaan om tot het huidige aantal unieke bezoekers en vrienden profielen te komen. Om deze bezoekers aan te trekken zijn diverse online campagnes opgezet waaronder Google Adwords en Google Shopping campagnes. Ook doorlopende (re)targeting campagnes via social media en aansprekende actiematige campagnes zoals 'De blijste hond/kat verkiezing' rond dierendag hebben een grote bijdrage geleverd aan het aantal bezoekers en profielen. 


Max&Luna zijn sinds hun geboorte in 2016 snel gegroeid:

  • Bijna 50.000 profielen van honden- en kattenbaasjes die op basis van soort & ras huisdier, regio en favoriet uitlaatgebied met elkaar contact kunnen leggen.

  • In 1 jaar gegroeid naar ruim 75.000 unieke bezoekers en 1.500 orders per maand met een gemiddelde orderwaarde van 46,- excl. BTW

  • Volledig interactief platform met Shop, Oppas & Uitlaatservice, Forum, Dierencoach en mogelijkheid om onderling contact te leggen.

  • Kennisbank met bijna 500 relevante artikelen omtrent gezondheid, gedrag, verzorging en lifestyle 

  • Interactieve kaart met ruim 400 uitlaatgebieden inclusief reviews en mogelijkheid om in contact te komen met andere baasjes in deze gebieden.

  • Meer dan 1.000 Kiyoh beoordelingen met een 8,9 als gemiddeld cijfer.

  • Partnership met Sterkliniek; het grootste samenwerkingsverband van dierenklinieken in Nederland.

Marketing & sales kanalen

Max&Luna is een community een marketing driven platform. Alles draait daarom om het aantal bezoekers en de engagement van de klant. Verschillende middelen en media worden ingezet om nieuwe bezoekers aan te trekken en eerdere bezoekers terug te laten komen.



Online Marketing

Gezien de ruime ervaring van het management binnen online bedrijven in het verleden, is het afgelopen jaar ook binnen Max&Luna veel getest en geoptimaliseerd op het gebied van online media. Belangrijkste online kanaal voor traffic is Google Adwords (SEA) en Google Shopping. Mede door de nauwe samenwerking met het in Search Engine Marketing gespecialiseerde bureau Brandfirm is Max&Luna erin geslaagd om de CPA (Cost Per Acquistion) per order onder de 10% van de orderwaarde te krijgen. Bij uitbreiding van de campagnes zal deze CPA ook de target blijven. Hierdoor is een doorlopende optimalisatie van de juiste zoekwoorden, advertenties, biedingen en afbeeldingen noodzakelijk.


Naast betaalde search traffic is ook de waardevolle content die Max&Luna als platform biedt van groot belang om door middel van SEO gratis traffic te krijgen. Content wordt geoptimaliseerd op basis van de meest voorkomende zoekwoorden en relevantie. Bovendien zal door plaatsing van Max&Luna content door derden (zoals onze partners) in combinatie met backlinks de Google score en daarbij behorende traffic toenemen. Belangrijke partner hierin is Sanoma waarmee gesproken is om via hun bekende online kanalen als Linda, Libelle en VTWonen Max&Luna content en producten onder de aandacht te brengen van de primaire doelgroep (vrouwen 30-50 jaar).


In Q4 2017 is gestart met een affiliate campagne in samenwerking met Daisycon, het grootste affiliate netwerk van Nederland. De eerste resultaten zijn zeer positief, 25% van de huidige shop traffic komt via dit netwerk. Naast shopcampagnes op basis van een percentage van de gerealiseerde omzet, zullen ook leadcampagnes uitgezet worden om via affiliates actiematig nieuwe bezoekers en profielen te genereren. Op basis van tests in 2017 is een CPL van 2,- voor een volledig ingevuld profiel haalbaar. Omdat andere partijen op het gebied van huisdierbenodigdheden het affiliatekanaal vooral gebruiken als prijsvergelijker, zijn hier nog voldoende mogelijkheden om op andere, creatievere manieren de doelgroep aan te trekken en parnerships te genereren.


Offline Media

Belangrijke marketingdoelstelling voor de komende jaren is het creëren van brand awareness. Groot voordeel van Max&Luna is dat door gebruik te maken van huisdierennamen, de brandname bekend in het gehoor ligt. Binnen andere bedrijven, waarin het management actief was, is de conversie van radio naar online zeer positief gebleken. Hierdoor zal radio het eerste offline medium zijn om naast awareness ook traffic naar het platform te genereren. Gezien de hechte relatie met diverse nationale radiostations verwacht Max&Luna zeer rendabele campagnes te kunnen realiseren.

Op langere termijn wordt gedacht aan zeer gerichte tv-campagnesrondom bepaalde acties en evenementen zoals Dierendag. Gezien de doelgroep is het zeer goed mogelijk om deze te koppelen aan specifieke programmas waardoor naast bereik ook het umfeld optimaal zal zijn.



Social Media & PR

Content op het gebied van honden en katten is blijvend populair op Youtube, Facebook, Instagram & Pinterest. Video’s met honden en katten in de hoofdrol hebben tientallen miljoenen views en sommige honden en katten hebben miljoenen volgers zoals ‘Grumpy Cat’. Max&Luna gaat rondom deze video’s adverteren en we stimuleren Max&Luna vrienden om zelf fotos en videos (user generated content ) via de verschillende social kanalen te plaatsen en producten te reviewen. Op wekelijkse basis wordt een aansprekende prijzenactie uitgezet, om vrienden te activeren en te belonen.


Bovendien gaat Max&Luna op zoek naar bekende en onbekende ambassadeurs die in hun vlogs verslag doen van de producten die ze via Max&Luna hebben aangeschaft. Ook de Max&Luna dierencoach kan op termijn een eigen vlog krijgen met tips & trics om het leukste baasje te zijn en met praktische oplossingen op vragen omtrent honden en katten die online gesteld worden.


De likeability van honden en katten is zo hoog dat dit in hoge mate kan bijdragen in het contact richting journalisten. Gezien de aangeboden content en de mogelijkheid om binnen de community onderzoek te doen, is het doel om bij journalisten top of mind te zijn als informatiebron voor honden en katten. Bovendien is er in samenwerking met het gerenommeerd PR & Activatie bureau The Gardeners een jaarplan opgesteld met diverse spraakmakende concepten om journalisten doorlopend te voorzien van leuke content en activiteiten.

Marketing doel

Naast het aantrekken van nieuwe bezoekers door hogere brand awareness en de juiste mediamix zijn het verhogen van het aantal returning visitors en de opbrengst per bezoeker de belangrijkste marketingdoelstellingen. De belangrijkste tool hiervoor is het verkrijgen en van klantprofielen waarmee we onze klanten gericht kunnen adviseren, benaderen en betrekken (engagement).  


Verrijking van Profielen

Deze profielen worden zoveel mogelijk verrijkt met data als naam, woonplaats en mailadres baasje en specifieke eigenschappen van het huisdier zoals naam, ras, leeftijd, geslacht, chip nummer, medische gegevens en favoriete speeltjes, voeding en uitlaatgebieden. Hierdoor kunnen we relevante content, producten en diensten aanbieden waardoor de toegevoegde waarde van Max&Luna t.o.v. de concurrentie zeer waardevol is. Het nieuw te bouwen CRM systeem zal uiteraard voldoen aan de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Partnerships

Strategische Partners

Sterkliniek: Onlangs is een strategisch partnership gesloten met Sterkliniek Dierenartsen. Sterkliniek (onderdeel van het Zweedse Anicura) is het grootste samenwerkingsverband van verschillende gezelschapsdierenklinieken verspreid over heel Nederland. De deelnemende praktijken hebben gemeen dat ze de belangen van de diereigenaren en hun dieren vooropstellen. Daartoe streven ze naar een hoge kwaliteit in hun (diergeneeskundige) dienstverlening. De samenwerking tussen Sterkliniek Dierenartsen en Max&Luna is breed inzetbaar op het gebied van wederzijdse promotie, content, ondersteuning van de dierencoach, distributiepunt voor online orders en als afzetkanaal van giftcards en andere artikelen d.m.v. een Max&Luna display. Deze samenwerking kan dus een grote bijdrage leveren in brand awareness & imago, omzet en kosten.


ING: Max&Luna is preferred partner in de ING Rentepunten Winkel. Naast een tegoedbon die ING klanten in de Max&Luna Shop kunnen besteden, worden binnenkort ook fysieke producten uit de Max&Luna Shop in de ING Rentepunten winkel aangeboden. Naast branding zal deze partnership ook leiden tot extra omzet en een nadere kennismaking met hetMax&Luna platform door ING klanten.



Marketing partners

Op dit moment lopen gesprekken met marketing partners die zowel op het gebied van doelgroep, content, awareness als traffic een bijdrage kunnen leveren aan het succes van Max&Luna.


Brandfirm:

dit in Search Engine Marketing gespecialiseerde bureau is sinds start onze partner voor online marketing, Hierdoor hebben zij de nodige kennis en ervaring opgebouwd om de campagnes te intensiveren en te optimaliseren. Het team van Brandfirm is jong maar zeer ervaren in online media en bovendien enthousiast om gezamenlijk successen te realiseren.


Endemol Shine:

Video content is een must-have in het advertising model van een community. In samenwerking met Endemol Shine kan Max&Luna voor adverteerders de Linda.tv op het gebied van huisdieren worden. Video’s van honden en katten zijn nog steeds het mest populair op social media. Samen met Endemol Shine en de adverteerder kan Max&Luna voor de community aansprekende video content ontwikkelen aangeboden door (commerciële) partners.


Sanoma:

gezien de grote overlap in de doelgroep vrouwen en kennis op het gebied van doelgroep gerelateerde platformen, is Sanoma met titels als Linda, Libelle en VTWonen de ideale partner op het gebied van content, lifestyle en advertising.


Technische partners

Digital Natives: onze partner op het gebied van ontwikkeling en onderhoud van het community platform. Digital Natives is gespecialiseerd in digitale platforms en werkt voor diverse voorwaarts denkende klanten zoals Brainwash, Voordekunst, Spaces en NPO.


Lightspeed: onze partner voor de shop. Dankzij de internationaal geoptimaliseerde technologie van Lightspeed hebben we toegang tot een custom made shop omgeving met een bijbehorende backoffice om onze artikelen zo goed mogelijk te presenteren en bezoekers te converteren.


Business partners

Bij elk verdienmodel zoekt Max&Luna een preferred partner welke op zijn/haar gebied toegevoegde waarde biedt qua kennis, ervaring en/of efficiency. Met geen enkele partner heeft Max&Luna een langlopende overeenkomst zodat we flexibel blijven om op basis van de gestelde doelen of voortschrijdend inzicht over te kunnen stappen naar een nieuwe of aanvullende partner.


Warmako:

Warmako in de Lier is gespecialiseerd in kwalitatieve lifestyle artikelen voor honden en katten. Hierdoor is Warmako bij uitstek de geschikte

partner voor onze lifestyle shop qua aangeboden producten. Bovendien verzorgt zij op basis van dropshipment de volledige fulfilment waardoor Max&Luna geen eigen voorraad nodig heeft en de klant wel in 1x alle bestelde artikelen met als afzender Max&Luna ontvangt. Tevens zorgt Warmako voor de afhandeling van garanties met fabrikanten en retourzendingen.


Hofman Animal Care:

Hofman in Wierden is gespecialiseerd in de distributie en ontwikkeling van speelgoed en verzorgingsproducten zoals medicijnen en supplementen. Door de grote aanwas van nieuwe artikelen (vaak in eigen beheer) de perfecte partner voor onze Boxen (inclusief fulfilment) en supplementen/ medicijnen (dierencoach). Veel gevraagde artikelen worden door Hofman aan Warmako geleverd waardoor deze artikelen als 1 bestelling kan worden verzonden.


Omzet tot nu toe

De uitgevende instelling is actief sinds 12 december 2016. De volgende financiële informatie is de meest recent beschikbare informatie. 


Balans en zekerheden 

De datum van deze informatie is 1 januari 2018. 

Het eigen vermogen bedraagt € 100.000,- en bestaat uit: 

  • Aandelenkapitaal: € 30.000,-
  • Agio reserve: € 512.000,-
  • Overige Reserves: € -/- 442.000,-

Het vreemd vermogen bedraagt € 87.000,- en bestaat uit:

  • Kortlopende schulden: € 37.000,-
  • Andere kortlopende schulden: € 50.000,-

De verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen is 53/47 

Na de uitgifte van de converteerbare obligatie is deze verhouding bij een minimale opbrengst van € 250.000 -  23/77. Na de uitgifte van de converteerbare obligatie met de maximale opbrengst van €500.000 is deze verhouding 15/85.


Het werkkapitaal bedraagt € -/- 12.000 en bestaat uit:

  • Vorderingen: € 4.000
  • Liquide middelen: € 21.000
  • Kortlopende schulden: € 37.000

Het bedrag aan uitstaande leningen is € 50.000. Dit betreft:

- Geldleningsovereenkomst met aandeelhouder Qmulus Invest BV met een looptijd tot 31 december 2018. vanaf maart 2018 is hierover een rente van 7% per jaar verschuldigd.

- Indien de opbrengst van de aanbieding hoger is dan de minimale opbrengst van 250.000,-, dan wordt deze geldleningsovereenkomst vervroegd afgelost om rentekosten tot 31 december 2018 te besparen. 


Resultatenrekening
De volgende informatie ziet op de periode 1-1-2017 t/m 31-12-2017 en is de meest recent beschikbare informatie. 

De omzet voor deze periode bedraagt € 417.705,-.
De operationele kosten over deze periode bedragen:
- € 5.419,- (Transactie kosten)

- € 17.474,- (Huisvesting kosten)
- € 45.333,- (Algemene kosten)

- € 232.975,- (Marketingkosten)

- € 158.577,- (Managementfee & Personeelskosten)


De overige kosten over deze periode bedragen:
- € 6.942,- (Afschrijvingen)
De netto winst over deze periode bedraagt € - 413.941,-

De volgende informatie ziet op de situatie na uitgifte van de obligatie.

De opbrengst van de aanbieding is naar verwachting minimaal €250.000,- en maximaal €500.000


Na de uitgifte van de converteerbare obligatie bedraagt het werkkapitaal EUR 238.000 bij een minimale opbrengst en EUR 488.000 bij een maximale opbrengst en bestaat uit:
- Vorderingen: € 4.000

- Liquide middelen: € 271.000 (521.000)

- Kortlopende schulden: € 37.000

- Opbrengst crowdfunding campagne: €250.000 - €500.000


Ontwikkeling volume op het Max&Luna platform
2017 was ons tweede jaar. Max&Luna is op 1 juni 2016 gestart. De omzet op het platform is 403% gestegen ten opzichte van 2016 naar € 417.705,-

Verwachte omzet

Op basis van de huidige omzet, de groei in aantal unieke bezoekers, conversie, orderwaarde en de lancering van de GiftBox en GiftCard verwachten wij de volgende omzetvolumes vanuit het Max&Luna platform (afgerond): 

  • 2018: € 1.500.000,- 
  • 2019: € 4.500.000
  • 2020: € 8.500.000

Aannames

  • Het aantal unieke bezoekers (UV) zal door toenemende marketinginspanningen toenemen met 10% per maand in 2018 en 5% per maand in 2019 en 2020.
  • Het aantal terugkerende bezoekers zal door het nieuwe CRM systeem groeien van 40% in 2017 naar 60% in 2020.
  • De Conversie Ratio van bezoek naar order zal door site optimalisatie, profilering en CRM toenemen van 2,4% in 2017 naar 3,5% in 2020.
  • De gemiddelde orderwaarde zal door CRM en site optimalisatie (upselling) toenemen van 46,- in 2017 naar 55,- in 2019
  • Bijdrage van nieuwe verdienmodellen zoals de GiftBox en GiftCard op de omzet is 8%
  • Additionele omzet op basis van het toekomstperspectief zoals winkels en buitenlandse expansie zijn vooralsnog niet in de omzet meegenomen. 

Tot nu toe geinvesteerd

Er is tot op heden € 765.000,- geïnvesteerd in Max&Luna, door middel van aandelenkapitaal (575k), een lening (50k) en herinvestering van marge op omzet (140k). 25% van dit bedrag is geïnvesteerd in ontwikkeling van het platform en 35% in marketing activiteiten.

Investeringsbehoefte

In nog geen 2 jaar zijn Max&Luna van Pup & Kitten gegroeid naar de grootste community van honden- en katten liefhebbers in Nederland met 48.000 profielen en ruim € 400k omzet. Dit leverde ons een solide basis en voorsprong op die we nu, samen met jouw financiële bijdrage, onoverbrugbaar willen maken. Om samen te bereiken dat we de ruim 3 miljoen honden en katten liefhebbers bereiken is allereerst de groei van bewezen marketingactiviteiten belangrijk. Daarmee verstevigen we onze positie in de markt en wordt het lastiger voor nieuwkomers om een markt te betreden. Met behulp van jouw investering kunnen we dit bereiken.


Om onze bezoekers nog beter te bedienen en te zorgen dat ze regelmatig het Max&Luna platform bezoeken gaan we een CRM systeem ontwikkelen die voldoet aan de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hierdoor kunnen we profielen verrijken en heel gericht, relevante content, producten en services aanbieden die aansluiten op het soort hond/ kat, leeftijd en regio. Door deze gegevens wordt Max&Luna nog interessanter voor partners en adverteerders.


Om snel verder te groeien en te profiteren van alle kansen die Max&Luna op dit moment hebben is een extra minimale financieringsbehoefte nodig van 250.000,-. Dit bedrag is de uitkomst van de exploitatie- en liquiditeitsbegroting welke Max&Luna in samenwerking met BDO Accountants heeft opgesteld. Doel is door middel van een converteerbare lening via crowdfunding extra vermogen aan te trekken om aan deze financieringsbehoefte te voldoen. 


Maar wellicht realiseren we meer en kunnen we met behulp van jullie investering nog meer mensen met Max&Luna bereiken met extra marketinginvesteringen, het openen van pop-up stores en misschien het betreden van nieuwe Europese landen waar we op basis van de Nederlandse Max&Luna case miljoenen honden en katten liefhebbers kunnen bereiken! 

Gebruik van de opgehaalde gelden

De totale opbrengst van de aanbieding bedraagt € 500.000,-.

Dit bedrag kan ook lager zijn als niet op alle (certificaten van) aandelen/participaties/obligaties/etc. wordt ingeschreven. De minimale opbrengst is €250.000,-




Hieronder nog een even de korte samenvatting van hoe we de investering gaan inzetten:

  1. Het grootste deel (60%/ €150.000,-) zal geïnvesteerd worden in bewezen en resultaatgerichte marketingactiviteiten om nieuwe bezoekers naar het bestaande platform te trekken en te converteren.
  2. 10%/ €25.000,- wordt gebruikt voor de realisatie van een CRM systeem om het aantal vriendenprofielen vanuit de nieuwe bezoekers te vergroten en alle profielen te verrijken.
  3. 22%/ € 55.000,- zal gebruikt worden om het Max&Luna team in 2018 uit te breiden met medewerkers voor Customer Care en Content.
  4. Van de totale opbrengst wordt maximaal 8% succesfee gebruikt voor kosten van Symbid en BDO Accountants.

Eventueel hogere investeringen (tot maximaal 500.000) gaan we inzetten om de groei verder te versnellen door aanvullende marketinginvesteringen zoals de inzet van radiocampagnes. De conversie van radio naar online is hoog en draagt bovendien bij aan de bekendheid van Max&Luna als merk. Bovendien zal de bestaande lening van € 50k vervroegd worden afgelost om onnodige rentekosten in 2018 te voorkomen.


Naast de aanvullende groei in online omzet zien Max&Luna ook mogelijkheden voor tijdelijke pop-up/ brandstores (Clicks & Bricks) waar de consument producten kan zien, bestellen, ophalen en testen. Belangrijk hierbij is de volledige focus op honden en katten.

Rendement

Het rendement wordt uitgekeerd in de vorm van enkelvoudige rente op de converteerbare obligatie. Daarnaast ontvang je mogelijk dividend, in geval van conversie naar certificaten van aandelen en/of profiteer je van waardestijging bij verkoop van deze certificaten van aandelen.


De rente bedraagt 7% op jaarbasis over de initiële hoofdsom. De belegger ontvangt gedurende de looptijd van de converteerbare obligatie jaarlijks enkelvoudige rente over de initiële hoofdsom. Deze zal niet worden uitgekeerd, maar worden bijgeschreven bovenop het ingelegde bedrag. 

7% rente per jaar, tot 35% conversiekorting

Om onze groei in 2018 te blijven versnellen hebben we een financieringsbehoefte van minimaal € 250.000 euro. Voor deze crowdfunding-campagne is gekozen voor een converteerbare lening. De rente bedraagt 7% op jaarbasis over de initiële hoofdsom gecombineerd met de optie om in certificaten van aandelen om te zetten tegen een korting tussen de 15% en 30%. Deze korting is afhankelijk van de looptijd van de converteerbare obligatie, zoals terug te zien in de template overeenkomst. Bij een investering van €10.000,- of hoger krijg je nog eens 5% extra conversiekorting op het moment van conversie! 



Incentives: Max&Luna waardebon vanaf 250,-

Bij elke investering tussen 250,- en 1.000,- krijg je een waardebon die vrij te besteden is in de Max&Luna Shop! Maak jouw hond of kat of iemand anders dus extra blij met een mooi cadeau! 

  • Bij 250,- tot 500,- krijg je een waardebon van 25,- 
  • Bij 500,- krijg je een waardebon van 50,-
  • Bij 1.000,- of meer krijg je een waardebon van 100,- 

Basiskorting

De basiskorting die je ontvangt is afhankelijk van de tijd tussen de uitgifte en conversie:

  • 15% korting bij een conversie binnen 3 tot 12 maanden;

  • 20% korting bij een conversie binnen 12 tot 18 maanden;

  • 30% korting bij een conversie na 18 maanden.


5% Extra korting boven €10.000,-

Beleg je € 10.000 of meer dan ontvang je een extra korting van 5% bovenop de basiskorting:

  • 20% korting bij een conversie binnen 3 tot 12 maanden;

  • 25% korting bij een conversie binnen 12 tot 18 maanden;

  • 35% korting bij een conversie na 18 maanden.


Exit beleid
Onze exit horizon is 2022. We willen dan het grootste en meest interactieve platform zijn voor 1 miljoen Nederlandse honden- en katten liefhebbers met een waardering die 5 tot 10 keer groter is als de gerealiseerde Ebitda in dat jaar. Als exit mogelijkheid zijn er drie scenario's waarbij men uit kan stappen door de verkoop van de aandelen:

  • Koop door de bestaande aandeelhouders;

  • Koop door een strategische partij. Bijvoorbeeld een partij die al actief is in de pet industry (Zooplus, Anicura, Mars Petfoods) of een andere partij die actief is op het gebied van communities, zoals Facebook;

  • Bij een beursgang.

Risico's

Algemene risicofactoren

Algemene risicofactoren van het investeren in het MKB:

  • Nadelige verandering van wet- en regelgeving door politieke besluiten.
  • Wijziging in de macro-economische omstandigheden.
  • Uitgevende instelling is afhankelijk van het functioneren van de bestuursleden.
  • Concurrentierisico in markten waarin uitgevende instelling actief is.
  • Risico op faillissement of surseance van de uitgevende instelling.
  • Fiscaal risico door wetswijziging, nieuwe regelgeving of politieke besluitvorming.

Bedrijfsspecifieke risicofactoren

  • Het risico bestaat dat Max&Luna niet het aantal verwachte unieke bezoekers realiseert die we nu hanteren voor onze prognose. Dit betekent dat het aantal orders en profielen lager kan uitvallen en we de marketing kosten moeten bijstellen.
  • Het risico bestaat dat nieuwe verdienmodellen later dan verwacht gelanceerd worden.  Dit betekent dat omzetten uit die verdienmodellen achter zullen blijven welke we op een andere wijze moeten compenseren.
  • Het risico bestaat dat een andere partij met hogere budgetten een soortgelijk platform in de markt zet. max&Luna zal haar voorsprong daarin dus moeten benutten.
  • Het risico bestaat dat er meer investeringen gedaan moeten worden in technische ontwikkeling en/of optimalisatie om deze voorsprong te behouden.
  • Het risico bestaat dat de uitgevende partij failliet gaat door toedoen van een van de bovenstaande risico’s. Dit betekent dat de investeerders geen kans maken te converteren of afbetaald te worden.

Productspecifieke risicofactoren

Algemene risico’s investeren in converteerbare obligaties:

  • Uitgevende instelling (Uitlener) stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van deze overeenkomst op Lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op Lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.
  • Uitgevende Instelling (Uitlener) verstrekt een achtergestelde converteerbare obligatie om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf.
  • Er is sprake van het risico op vervroegde aflossing omdat de uitgevende instelling ervoor kan kiezen om de converteerbare obligatie voor het einde van de looptijd af te lossen. Dit betekent voor u als belegger dat u over een kortere periode dan de looptijd van de converteerbare obligatie een rentevergoeding krijgt bijgeschreven bij het door u ingelegde bedrag. Indien uitgevende instelling over gaat tot gehele of gedeeltelijke vervroegde aflossing is over het vervroegd afgeloste bedrag van de obligatie, tegelijk met deze aflossing en tot dan toe opgebouwde rente, een vergoeding verschuldigd. Deze vergoeding is gelijk aan 10% over het vervroegd af te lossen bedrag.
  • Rangorde uitbetaling: Uitkering van het rendement gebeurd nadat betalingen aan crediteuren zijn voldaan. Het risico bestaat dat de uitgevende instelling onvoldoende liquide middelen overhoudt om het rendement uit te keren. Dit betekent voor u als belegger dat u rendement (voor een deel) niet kan worden uitbetaal als risico zich verwezenlijkt. In het geval van faillissement hebben de volgende uitkeringen voorrang op de uitbetaling van het rendement op de converteerbare obligaties: Openstaande crediteuren. Dit betekent voor u dat bij faillissement mogelijk het rendement op de converteerbare obligatie niet kan worden uitgekeerd.
  • De converteerbare obligatie(s) zijn niet verhandelbaar op een beurs of een platform en daardoor beperkt verhandelbaar. Dat betekent dat er mogelijk geen koper is voor uw converteerbare obligatie(s) als u tussentijds van uw belegging af wilt. U loopt dan dus het risico dat u niet op het door u gewenste moment uw geld terug kan krijgen en uw belegging langer aan moet houden of uw Converteerbare obligatie(s) voor een lagere prijs moet verkopen.

Verklaringen uitgevende instellingen


Geen wijziging van betekenis

Sinds de laatst gepubliceerde en gecontroleerde jaarrekening van de uitgevende instelling heeft zich geen negatieve wijziging van betekenis voorgedaan in de vooruitzichten van de uitgevende instelling.


Tendensen 

Er zijn geen gegevens over bekende tendensen, onzekerheden, eisen, verplichtingen of gebeurtenissen waarvan redelijkerwijze mag worden aangenomen dat zij ten minste in het lopende Boekjaar wezenlijke gevolgen zullen hebben voor de vooruitzichten van de uitgevende instelling.

Geen wijziging van betekenis in de financiële- of handelspositie

Sinds de laatst gepubliceerde en gecontroleerde jaarrekening van de uitgevende instelling heeft zich geen wijziging van betekenis voorgedaan in de financiële of handelspositie van de uitgevende instelling en de groep waartoe de uitgevende instelling behoort.


Corporate Governance Code

Aangezien de Nederlandse corporate governance code slechts van toepassing is op vennootschappen met statutaire zetel in Nederland waarvan aandelen of certificaten van aandelen zijn toegelaten tot de officiële notering van een van overheidswege erkende gereglementeerde markt (effectenbeurs), past de uitgevende instelling (niet beursgenoteerd) deze code niet toe.


Potentiële tegenstrijdige belangen

Er is geen sprake van (potentiële) belangenconflicten tussen de plichten jegens de uitgevende instelling van de leden van het bestuur van de uitgevende instelling enerzijds en hun eigen belangen en/of andere verplichtingen anderzijds.


Procedures

Er zijn geen overheidsingrepen, rechtszaken of arbitrages, met inbegrip van dergelijke procedures die, naar beste weten van de uitgevende instelling hangende zijn of kunnen worden ingeleid, over een periode van ten minste de voorafgaande 12 maanden die een invloed van betekenis kunnen hebben of in een recent verleden hebben gehad op de financiële positie of rentabiliteit van de uitgevende instelling of de groep waartoe de uitgevende instelling behoort.


Cijfers

Alle cijfers in dit Informatiememorandum zijn niet gecontroleerd, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.


Symbid en het platform


Enige achtergrond Symbid

De activiteiten van Symbid bestaan grotendeels uit het aannemen en doorgeven van orders voor retail, vermogende en professionele beleggers. Door middel van haar activiteiten ondersteunt Symbid de interactie tussen betrokken beleggers en vooruitstrevende startende en groeiende bedrijven in het MKB in Nederland. Het gaat daarbij om de financiering van verschillende soorten projecten die met een betrokken groep investeerders of ambassadeurs positieve impact op de maatschappij realiseren. Ons platform verzorgt online een niet gepersonaliseerde aanbeveling bij een breed publiek door organisaties in staat te stellen om haar project op een transparante en financieel gedegen wijze te profileren en de relatie met haar financiers/beleggers professioneel op te bouwen en te onderhouden.


Verbonden agentschap

Symbid Coöperatie UA heeft een zoals gedefinieerd in de Wet Financieel Toezicht (Wft) Verbonden Agentschap met de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid genaamd, Ilfa Tools & Service B.V.; Ilfa is een beleggingsonderneming in de zin van de Wft, heeft hiervoor een vergunning van de AFM ontvangen als bedoeld in artikel 2:96 Wft en staat hiermee onder toezicht van de AFM.


Overige bij de uitgifte betrokken partijen


Bij de uitgifte vervullen de volgende rechtspersonen een belangrijke rol:


  • Max&Luna B.V. (de uitgevende partij);



  • Symbid Crowdfunding, een handelsnaam van Symbid Coöperatie UA., een coöperatieve vereniging met uitgesloten aansprakelijkheid, statutair gevestigd te Rotterdam, kantoorhoudende aan Marconistraat 16, Rotterdam en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 52466825;

  • Stichting Symbid Loan Administration, een stichting, statutair gevestigd te Rotterdam, kantoorhoudende aan Marconistraat 16, Rotterdam en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 64667448; De stichting vervult een rol door het behartigen van de belangen van Uitleners in geval van calamiteiten, zoals indien van toepassing bij betalingsproblemen, het uitwinnen van zekerheden en toezicht houden op de afhandeling van geldstromen tussen Leners en Uitleners.