Idea-equity-label
Convertible
nl_mkbcrowdfunding_idea.tooltip.convertible.note
Billboard_4 Play
Medium_thumb_jasper
Jasper Mutsaerts team 13
Jasper Mutsaerts Amsterdam, NL

Bucket List Travel Specialist

Cash-flow positieve reisorganisatie Bohemian Birds met een run rate omzet van €2.5M zoekt €100K groeikapitaal voor het opzetten van een nieuwe business unit.

$174.663 gefinancierd
150%
$116.442 0
Benodigd Dagen over
7,00% 5 years
Rente Looptijd
Small_thumb_jasper Bucket List Travel Specialist
INNER CIRCLE
Product

OVERFUNDING: DUE TO THE SUCCES OF OUR CAMPAIGN (€100.000,- within the hour!) WE DECIDED TO USE THE OVERFUNDING AND RAISE €150.000,-, SEE MORE ON THE WHY HOW AND WHAT IN OUR UPDATE.


Bohemian Birds is een Nederlandse touroperator die als missie heeft om tussen nu en 2025 zo’n 100.000 mensen te helpen met het legen van hun bucket list. Dit doen we door op maat gemaakte reizen aan te bieden naar 100+ landen wereldwijd inclusief vliegtickets, land arrangement (e.g. accommodatie, activiteiten, eten & drinken, transport) en additionele services (e.g. visa, verzekeringen).


Bohemian Birds richt zich op (1) lustrumreizen voor studenten & alumni, (2) bedrijfsreizen en (3) groepsreizen voor individuen. Bohemian Birds is momenteel marktleider in het segment voor lustrumreizen met een run rate omzet van EUR 2.5M en heeft in het segment voor bedrijfsreizen klanten zoals Rabobank, Tripadvisor, Acumen, Kirkman & Company en Guidion.


Bohemian Birds heeft de ambitie om uit te groeien tot een serieuze speler in de reisbranche met een run rate omzet van EUR 20M in 2020 en streeft naar een exit aan een strategische koper binnen de reisbranche of een private equity partij in uiterlijk 2020.


***


In Q2 van 2016 haalde Bohemian Birds een investering van EUR 60K op via Symbid. Lees het artikel 12 steps to crowdfunding success voor meer informatie over deze crowdfunding campagne, die binnen 7 uur tijd 82 investeerders aantrok. Dit geld is gebruikt om een business unit op te zetten gericht op lustrumreizen.


Vanuit onze huidige klanten is meerdere malen gevraagd of we ook bedrijfsreizen kunnen gaan aanbieden en uit de survey die we hebben afgenomen onder huidige investeerders komt naar voren dat vanwege de onstuimige groei (gemiddeld 300% per jaar) die Bohemian Birds ondergaat maar liefst 60% interesse heeft om te investeren in een volgende financieringsronde.


Om aan de wensen van onze klanten & investeerders tegemoet te komen hebben we besloten om EUR 100–150K aan groeifinanciering (via een converteerbare lening) op te gaan halen via Symbid voor het opzetten van een nieuwe business unit in het segment voor bedrijfsreizen.


Tevens voldoen we door deze investering aan alle eisen van het SGR lidmaatschap. Dit lidmaatschap zal ons conversie percentage (% van aanvragen dat resulteert in een boeking) nog verder verhogen van 30% naar waarschijnlijk 35%. De SGR heeft al aangegeven dat Bohemian Birds met deze investering een SGR lidmaatschap zal verkrijgen.

Unique Selling Points

Bohemian Birds heeft 5 unique selling points:

  • Klantenservice: Gepersonaliseerde service op een moderne manier in elke stap van het boeking proces. Er worden digitale offertes gemaakt die ook op mobiel goed te lezen zijn. Op dit moment heeft Bohemian Birds een conversie van 30% (2x hoger dan het gemiddelde conversie % in de reisbranche). Bohemian Birds plant ook afspraken in de avonduren en in de weekenden in om klanten die drukke banen hebben zo veel mogelijk te ontzorgen.
  • Community: Online community van 11.000+ Facebook fans en 10.000+ nieuwsbrief abonnees en een offline community van 30 sociaal invloedrijke studenten die voor Bohemian Birds reizen verkopen als “City Chief”.
  • Partners: Betrouwbare en ervaren partners met meer dan 30 jaar ervaring in de reisbranche. Bohemian Birds werkt samen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in vliegtickets met kantoren in 50+ landen. En tevens met een netwerkorganisatie van Destination Management Companies in 50+ landen met veel ervaring in het uitvoeren van reizen.
  • Team: Sterk team met corporate (e.g. Ahold, Bain, McKinsey) en start-up ervaring. Het team wordt ondersteund door 30 City Chiefs (studenten in de sales), gevestigde samenwerkingspartners en ervaren adviseurs.
  • Online marketing: Veel ervaring op het gebied van online marketing. De “Chief online strategy” Tommy van der Brugge van Bohemian Birds richtte eerder Huis Huren Ibiza op en oprichter Jasper Mutsaerts spreekt 20 juni op Emerce eTravel over de online marketing strategie van Bohemian Birds.

Verdienmodel

15% – 20% bruto marge per verkochte reis 

Tot nu toe bereikt

Bohemian Birds heeft mijlpalen bereikt binnen de dimensies financiering, klanten, volgers, partners en awards.


Financiering

  • EUR 100K aan financiering opgehaald (EUR 60K via Symbid & EUR 40K via Family, Friends & Fools).

Klanten

  • EUR 2M omzet gegenereerd (2014 - 2017 Q2).
  • EUR 3M potentiele omzet in de huidige verkoop pijplijn (150 groepen met een gemiddelde boekingswaarde van EUR 20K).

Volgers

  • 11.000+ Facebook fans & 10.000+ nieuwsbrief abonnees.
  • 30+ media artikelen (e.g. Emerce, NRC, Linda, Quote, De Telegraaf, NOS, Travelnext) & 100.000+ YouTube views tijdens campagne met Vrijbuiter: De specialist in elke bucket list.

Partners

  • Partnership met opleiding Tourism Management van Hogeschool InHolland voor gedreven stagiaires met relevante theoretische kennis.
  • Partnerships met ervaren reisorganisaties op het gebied van vliegtickets en Destination Management Companies.

Awards

Benodigde investering en gebruik van het geld

We hebben een investeringsbehoefte van minimaal EUR 100K en maximaal EUR 150K voor het opzetten van de business unit van bedrijfsreizen. In Q1 van 2017 hebben we een succesvolle pilot gedraaid waarin we 5 B2B klanten hebben aangetrokken: Rabobank, Tripadvisor, Guidion, Acumen en Dixon & Company. Na deze pilot willen we nu snel gaan opschalen en daarvoor willen we groeikapitaal aantrekken.


EUR 10K gaat naar de website, EUR 50K naar marketing & sales en EUR 40K naar de back office.

Update_thumb_jasper
Jasper Mutsaerts
Founder

Jasper richtte Bohemian Birds op in 2014 vanwege zijn passie voor reizen en zijn missie om mensen te inspireren hun bucket list te legen. Hij deed projecten voor McKinsey, Nationale DenkTank, THNK & ImpactHub en studeerde aan London School of Economics. Verder interviewt hij CEO's over de strategie van hun bedrijf en persoonlijke drijfveren en spreekt hij op events zoals Emerce eTravel.

Update_thumb_michiel_stoffels
Michiel Stoffels
Chief Executive Officer

Michiel is CEO van Bohemian Birds sinds begin 2016. Hij heeft drie jaar lang een eigen restaurant gehad, in een hotel in New York gewerkt en e-commerce ervaring opgedaan bij Albert Heijn. Hij heeft o.a. gereisd naar Lapland, Mongolië, Costa Rica, China, Indonesië en de Arabische Emiraten. Hij is door zijn Hotelschool achtergrond zeer klantgericht en leidt Bohemian Birds met militaire discipline.

Update_thumb_otto_verhage
Otto Verhage
Strategy advisor

Otto werkt al 10 jaar als strategie consultant bij Bain & Company, waar hij grote corporates adviseert op het gebied van strategie en klantgerichtheid. Hij werkte voornamelijk in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Oost Azie. Hij heeft een avontuurlijke geest en zeilde bijvoorbeeld 1 jaar rond de wereld. Hij fungeert als mentor bij Bohemian Birds en adviseert het bedrijf over de lange termijn strategie.

Update_thumb_kristiaan_hartmann
Kristiaan Hartmann
Chief Operations Officer

Kristiaan Hartmann is docent Tourism Management op de Hogeschool InHolland en de COO van Bohemian Birds sinds januari 2016. Hij is verantwoordelijk voor HR & product ontwikkeling & leverancier relaties. Verder bezoekt hij de mooiste plekken op zoek naar de beste snowboard en surf spots! Op deze plekken groeide zijn interesse en begrip voor verantwoord toerisme snel. Op zijn bucket list: Antarctica

Update_thumb_thommy
Tommy van der Brugge
Chief Online Strategy

Tommy is een internet ondernemer pur sang. Samen met een aantal vrienden zette hij Huis Huren Ibiza op, de marktleider op het gebied van huizenverhuur op het razend populaire eiland. Tegenwoordig is Tommy eindverantwoordelijk voor de online strategie van Bohemian Birds. Hij is vooral bezig met de optimalisatie, ontwikkeling en marketing van ons bedrijf en onze websites.

Update_thumb_ruby
Ruby van Dort
Chief Commercial Officer

Met familie woonachtig in Engeland, Denemarken, Amerika en Australië zit het reizen in Ruby haar bloed. Van jongs af aan genoot zij al van het bezoeken van bijzondere plekken. Daarnaast heeft zij de laatste 4 jaar gewerkt voor het bedrijf Dinghycoach waarbij zij verantwoordelijk was voor de sales van zeiltrainingen in binnen en buitenland. Tegenwoordig is Ruby CCO bij Bohemian Birds.

Update_thumb_duco
Duco Vermeulen
Sales Director

Duco Vermeulen is onze Sales Director. Hij is gespecialiseerd in Midden en Zuid-Amerika. Hij houdt van reizen, en doet dat het liefst zo vaak mogelijk! Hij heeft een jaar lang gereisd, waarin hij onder andere Australië en Bali heeft bezocht. Duco heeft het netwerk van City Chiefs opgezet en geeft nu samen met Sabine leiding aan 30 verkopers.

Update_thumb_sabine_de_zeeuw
Sabine de Zeeuw
Sales Director

Sabine de Zeeuw is onze Sales Director met een focus op Azie en Noord-Amerika. Samen met Duco geeft ze binnen Bohemian Birds leiding aan 30 verkopers. Ze behaalde een MSc in Entrepreneurship & Innovation aan de UVA en een MBA aan de Donghua University in Shanghai. Ze combineert haar liefde voor ondernemen en reizen in haar werk voor Bohemian Birds. Next bucket list item? Heli-skiing in Japan!

Update_thumb_roderick
Roderick Verstegen
Legal Director

Roderick is de legal director en houdt zich sinds mei 2016 bezig met de juridische zaken van Bohemian Birds. Roderick krijgt er energie van zijn kennis en expertise in de breedste zin in te zetten en experimenteert graag in de keuken. Hij is werkzaam als bedrijfsjurist voor EBN en werkte eerder als advocaat voor Houthoff Buruma en Diageo. Favoriete bestemmingen zijn Spaanstalige landen.

Update_thumb_yours
Yours Accountancy
Finance Director

Barry Keetman en Wilco Bouwman van Yours Accountancy hebben 10+ jaar ervaring op het gebied van boekhouding in de reisbranche. Zij verzorgen de financien van Bohemian Birds.

Update_thumb_koen_derks
Blooming & Booming
Strategy & Financial advisors

“Seed stage venture capital fund” Blooming & Booming is opgericht door Charles Prickaerts (McKinsey), Koen Derks (Rabobank), Bas Gieben (Philips) en Jelle Postma (Nederlandse Investeringsinstelling). Zij adviseren Bohemian Birds op het gebied van (financiele) strategie.

Juridische structuur

Bohemian Birds is een B.V. met 4 aandeelhouders:

  1. Succes Fou Holding BV - 52.8%
  2. Michiel Stoffels - 17.6%
  3. STAK - 17.6%
  4. Symbid Cooperatie - 12%

Toelichting:

  1. Succes Fou Holding BV is voor 20% eigendom van Otto Verhage (Principal Bain) en voor 80% eigendom van Jasper Mutsaerts (Founder).
  2. Michiel Stoffels (CEO) runde 3 jaar zijn eigen restaurant, werkte in een hotel in New York en op de e-commerce afdeling bij Ahold.
  3. De STAK bestaat uit een groep early-stage investors zoals bijvoorbeeld het "Seed stage venture capital fund" Blooming & Booming, opgericht door Charles Prickaerts (McKinsey), Koen Derks (Rabobank), Bas Gieben (Philips) en Jelle Postma (Nederlandse Investeringsinstelling). Tevens zitten een aantal medewerkers in de STAK: Kristiaan Hartmann, Roderick Verstegen en Tommy van der Brugge.
  4. De Symbid Cooperatie bestaat uit 82 crowdfunders die tijdens onze eerste Symbid campagne gezamenlijk EUR 60.000 hebben geinvesteerd binnen een recordtijd van 7 uur.

Personele ontwikkeling

Bohemian Birds investeert veel in persoonlijke ontwikkeling. In 2016 deden Michiel Stoffels & Jasper Mutsaerts mee aan het "post-startup MBA" programma van BrownCow, waarin zij 1 jaar lang training kregen van een oud CEO van Unilever. Verder doet Jasper Mutsaerts in 2017 mee aan een 1 jaar durend "Personal Leadership Program" van Your Lab.

Het product

Bohemian Birds is een Nederlandse touroperator die als missie heeft om tussen nu en 2025 zo’n 100.000 mensen te helpen met het legen van hun bucket list. Dit doen we door op maat gemaakte reizen aan te bieden naar 100+ landen wereldwijd inclusief vliegtickets, land arrangement (e.g. accommodatie, activiteiten, eten & drinken, transport) en additionele services (e.g. visa, verzekeringen).


Bohemian Birds richt zich op (1) lustrumreizen voor studenten & alumni, (2) bedrijfsreizen en (3) groepsreizen voor individuen. Bohemian Birds is momenteel marktleider in het segment voor lustrumreizen met een run rate omzet van EUR 2.5M en heeft in het segment voor bedrijfsreizen klanten zoals Rabobank, Tripadvisor, Kirkman & Company en Guidion

Het product bestaat uit 3 onderdelen:

  • Vliegtickets
  • Land arrangement (e.g. accommodatie, activiteiten, eten & drinken en transport)
  • Additionele services (e.g. visa en verzekeringen)

Uniek

De propositie van Bohemian Birds onderscheidt zich door 3 unieke elementen:

  1. Bucket list reizen: Iedere reis van Bohemian Birds bevat minimaal 3 bucket list activiteiten. Deze activiteiten zijn zorgvuldig geselecteerd in samenwerking met onze ervaren partners met meer dan 30 jaar ervaring in de reisbranche. 
  2. Gepersonaliseerde & moderne service: Bohemian Birds presenteert het product op een moderne manier met een gepersonaliseerde website die ook op mobiel goed te lezen is. Klik hier voor een voorbeeld van een offerte van een reis naar Lapland. Klik hier voor een voorbeeld van een offerte naar Zuid-Afrika.
  3. 100% klantgericht: Bohemian Birds plant ook afspraken in de avonduren en in de weekenden in om klanten die drukke banen hebben zo veel mogelijk te ontzorgen.

Verdienmodel

15% – 20% bruto marge per verkochte reis 

Schaalbaarheid

Bohemian Birds is schaalbaar, omdat de overhead kosten degressief stijgen t.o.v. de omzetgroei. In 2020 heeft Bohemian Birds naar verwachting een jaaromzet van EUR 20M, waarvan EUR 5M in lustrumreizen en EUR 15M in bedrijfsreizen. Tevens kan er op termijn makkelijk worden uitgebreid naar de markt voor groepsreizen voor individuen.

Huidige status

Bohemian Birds heeft een bewezen businessmodel, is cashflow positief met een run rate omzet van EUR 2.5M en de organisatie is operationeel klaar om snel op te schalen.

Verdere ontwikkelingen

Bohemian Birds heeft 3 focus punten in 2017:

  • Financiering: Ophalen van EUR 150K financiering en aansluiting vinden bij de SGR 
  • Lustrumreizen: Behouden van positie als marktleider in het segment “lustrumreizen”
  • Bedrijfsreizen: Gedegen opzetten en verder uitbreiden van de business unit “bedrijfsreizen”

Doelgroep

Bohemian Birds heeft 3 voornaamste typen doelgroepen: 

  1. Lustrumreizen: Disputen & jaarclubs van studentenverenigingen, studieverenigingen, sportteams & culturele verenigingen die op lustrumreis gaan.
  2. Bedrijfsreizen: Managers, medewerkers, klanten of gehele bedrijven die op bedrijfsreis gaan. In het jargon van de reisbranche worden dit “incentive reizen” genoemd. Bohemian Birds heeft de ambitie om uit te groeien tot "hofleverancier van de Zuidas" en richt zich op klanten zoals banken (e.g. ING, ABN Amro, Rabobank, Bunq), advocatenkantoren (e.g. De Brauw, Loyens & Loeff, Allen & Overy), consultancy firma's (e.g. BCG, Bain, McKinsey), accountancy kantoren (e.g. PWC, Deloitte, KPMG) en bedrijven in de creatieve sector (e.g. Wieden+Kennedy, Ogilvy & Mater, Publicis).
  3. Groepsreizen voor individuen: Individuen die graag op groepsreis gaan met een groep van “like-minded” avonturiers. In dit segment gaat Bohemian Birds de concurrentie aan met reisorganisaties zoals Shoestring, Sawadee, Kilroy en Djoser.

Marktomvang

Nederlanders besteedden in 2015 zo’n EUR 12 miljard aan buitenlandse vakanties en in 2020 zo’n EUR 13 miljard. Bohemian Birds richt zich op een markt van ongeveer EUR 1.2 miljard.

  • Lustrumreizen: EUR 25M 

Bohemian Birds richt zich in eerste instantie op de niche van studenten & alumni die op lustrumreis gaan. Bij deze verenigingen leeft een traditie om bij het 5- en 10-jarig bestaan groots uit te pakken met een lustrumreis. Bohemian Birds is inmiddels marktleider in dit segment die bestaat uit een zeer gefragmenteerde markt.

  • Bedrijfsreizen: EUR 700M

Bohemian Birds richt zich in tweede instantie op het segment voor bedrijfsreizen. Veel bedrijven bieden managers, medewerkers of klanten een luxe reis aan als bedank voor hun werkzaamheden en / of om de relatie met klanten warm te houden. Dit segment is sterk groeiende, vanwege het feit dat de economie weer begint aantrekken. Lees het artikel Het mag weer: met de hele afdeling naar Cuba in het FD voor meer info over deze trend.

  • Groepsreizen voor individuen: EUR 500M

Bohemian Birds richt zich in derde instantie op het segment voor groepsreizen voor individuen. Dit blijft een onveranderd populair segment binnen de reisbranche, omdat er altijd behoefte blijft aan het ontmoeten van andere mensen.

Concurrentie

Bohemian Birds heeft verschillende concurrenten per segment:

  • Lustrumreizen: Club Travel, Younique Travel, Olaf Reizen, V-Incentive Reizen, Lustrumfiesta, Charlies Travels.
  • Bedrijfsreizen: TUI, Incentive Direct, VCK Travel, Flywise, Anywhere.
  • Groepsreizen voor individuen: Djoser, Shoestring, Riksja, Sawadee, Kilroy Travel.

Huidige klanten

In 2017 stuurt Bohemian Birds zo’n 1.000 klanten op reis en er zitten momenteel 1.500 klanten in de pijplijn.

Feedback van klanten

Check hier de 'aftermovie' van een van onze lustrumreizen. Onze klanten beoordelen de reizen van Bohemian Birds gemiddeld met een 8.5. Hierbij een overzicht van een aantal klantrecencies:


Boyan Nijpels & friends: “Onze reis met ons jaar naar Nicaragua was een groot succes! Bohemian Birds had alles perfect geregeld, van goede accomodaties tot vette actviteiten. Het contact was erg prettig, ook tijdens de reis was het contact uitstekend. Bedankt!”


JC Barracuda: “Bohemian Birds inspireert! Onze lustrumreis naar Cuba was te gek! Al bij de eerste intake wisten ze ons uit te dagen om wilde ideeën waarheid te maken. We kregen volledig maatwerk en geen verzoek bleek te gek. Het contact is prettig, snel en laagdrempelig. Eenmaal op Cuba werden alle verwachtingen nogmaals overtroffen; alles, echt alles, was tot in de puntjes georganiseerd. Bohemian Birds maakt haar belofte echt waar.”


Het Senaat van het A.S.C./A.V.S.V.: “Onze reis met het A.S.C./A.V.S.V. Senaat naar Jordanie was waanzinnig! Tot in de puntjes geregeld, een afwisselend programma met zon, zee, jeeps en cultuur – alles wat we wilden!”

Nieuwe klanten

  • Lustrumreizen: Nieuwe klanten bereiken we offline via ons sales team van 30 studenten die als “City Chief” reizen verkopen aan mede-studenten en online via SEO / SEA campagnes, display advertising en social media. Er worden op dit moment 10 nieuwe leads per week (70% online & 30% offline) gegenereerd met een gemiddelde boekingswaarde van EUR 20K per lead.
  • Bedrijfsreizen: Nieuwe klanten bereiken we offline via ons sales team van 2 Sales Directors die een database van 1.500 bedrijven afgaan en online via SEO / SEA campagnes, display advertising en social media. De business unit voor bedrijfsreizen “loopt al onder de radar”. Met het via Symbid op te halen groeikapitaal zal een aparte website voor bedrijfsreizen worden opgezet en zal deze business unit verder worden uitgebouwd met een professioneel sales team en back office. 
  • Groepsreizen voor individuen: Deze business unit zal in 2018 of 2019 gaan worden opgezet.

Verkoopverhaal

Bohemian Birds heeft een duidelijke missie: mensen helpen met het legen van hun bucket list. Het verkoopverhaal van Bohemian Birds heeft als kern dat het klanten volledig ontzorgd in elke stap van de Customer Journey:


Dreaming: Inspirerende content via online kanalen.

Planning: Op maat gemaakte digitale offerte.

Booking: Persoonlijke Bucket List Specialist die helpt tijdens het boeking proces.

Experiencing: Reizen uitgevoerd door world-class DMC’s.

Sharing: Mogelijkheid om reisfoto’s en verhalen te delen via social media.

Gedaan tot nu toe

Resultaten sinds de start in april 2014:

  • EUR 2M omzet gegenereerd (2014 – Q1 2017)
  • EUR 2.5M run rate omzet (per Q1 2017)
  • EUR 3M omzet in de pijplijn (per Q1 2017)
  • 30% gemiddelde omzetgroei per kwartaal

Marketing & sales kanalen

Lees het artikel 19 marketingtips voor startups in Sprout voor meer informatie over de marketing & sales kanalen van Bohemian Birds. 

Marketing doel

Bohemian Birds heeft een zeer gestructureerde marketing aanpak en heeft marketing KPI's voor de kanalen online en offline. Bijgevoegd vind u de doelstellingen voor het jaar 2020.


Lustrumreizen

Online

  • # website bezoekers 
    • 36.000
  • % website conversie (van bezoeker naar aanvraag)
    • 1.5%
  • # aanvragen
    • 536
  • % aanvraag conversie (van aanvraag naar boeking)
    • 35%
  • # boekingen
    • 187
  • EUR per boeking ('000)
    • 20
  • EUR omzet ('000.000)
    • 3.75

Offline

  • # aanvragen via City Chiefs
    • 179
  • % aanvraag conversie (van aanvraag naar boeking)
    • 35%
  • # boekingen
    • 62
  • EUR per boeking ('000)
    • 20
  • EUR omzet ('000.000)
    • 1.25

Totaal

  • EUR omzet totaal ('000.000)
    • 5.0

Bedrijfsreizen


Online

  • # website bezoekers 
    • 24.000
  • % website conversie (van bezoeker naar aanvraag)
    • 3%
  • # aanvragen
    • 714
  • % aanvraag conversie (van aanvraag naar boeking)
    • 35%
  • # boekingen
    • 250
  • EUR per boeking ('000)
    • 30
  • EUR omzet ('000.000)
    • 7.5

Offline

  • # aanvragen via B2B Sales Director
    • 714
  • % aanvraag conversie (van aanvraag naar boeking)
    • 35%
  • # boekingen
    • 250
  • EUR per boeking ('000)
    • 30
  • EUR omzet ('000.000)
    • 7.5

Totaal

  • EUR omzet totaal ('000.000)
    • 15.0

Partnerships

Bohemian Birds heeft partnerships met:

  • Zeer ervaren bedrijven in de reisbranche met meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van vliegtickets en destination management
  • Kennisinstellingen voor de recruitment van stagiaires
  • Invloedrijke bloggers & media partijen (Emerce & Travelnext)
  • 30 studenten die op part-time basis leads genereren voor onze groepsreizen

Omzet tot nu toe

  • EUR 2M omzet gegenereerd
  • EUR 2.5M run rate omzet
  • EUR 3M potentiele omzet in de huidige verkoop pijplijn

Nota bene: Omzet betreft de bruto omzet die Bohemian Birds van klanten ontvangt en is dus niet de bruto marge.

Verwachte omzet

In de reisbranche wordt er onderscheid gemaakt tussen "omzet op basis van verkoopdatum" en "omzet op basis van vertrekdatum". Reizigers vetrekken gemiddeld zo'n 6 - 12 maanden nadat de reis verkocht is. Hier vind u onze "omzet op basis van verkoopdatum".

Reeds gerealiseerde omzet

  • 2014: EUR   40K
  • 2015: EUR 120K
  • 2016: EUR 700K

Verwachte omzet

  • 2017: EUR 2.5M (EUR 1.25M reeds gerealiseerd)
  • 2018: EUR    5M
  • 2019: EUR  10M
  • 2020: EUR  20M

Toelichting verwachte omzet 2017

EUR 2.5M run rate omzet is de verwachte omzet in 2017 op basis van verkoopdatum op basis van historische data van de afgelopen 6 maanden


  • Q4 2016: EUR 400.000

  • Q1 2017: EUR 500.000


  • Q2 2017: EUR 600.000 (aanname: EUR 100K groei per kwartaal)


  • Q3 2017: EUR 700.000 (aanname: EUR 100K groei per kwartaal)


  • Q4 2017: EUR 800.000 (aanname: EUR 100K groei per kwartaal)


Aannames

  1. Lustrumreizen 2020: EUR 5M omzet (250 groepen * EUR 20K omzet gemiddeld per boeking). Bohemian Birds heeft 30 City Chiefs in 15 studentensteden. Onze verwachting is dat we in 2020 zo'n 30 groepen op reis sturen in 5 topsteden (30 * 5 = 150) en 10 groepen in 10 "kleinere steden" (10 * 10 = 100). In totaal verwachten we dus 250 groepen op reis te sturen in 2020.
  2. Bedrijfsreizen 2020: EUR 15M omzet (300 groepen * EUR 50K omzet gemiddeld per boeking). Klik hier om het rapport "Bedrijfsleven 2015. Jaaroverzicht ondernemend Nederland" van de KVK te lezen. In dit rapport staat dat er in Nederland 1.8 miljoen bedrijven zijn, waarvan er 422.300 MKB bedrijven (2 - 249 FTE) en 1.400 grootzakelijke bedrijven (250+ FTE) zijn. Wij verwachten dat 10% van deze bedrijven interesse heeft in een bedrijfsreis (42.370 bedrijven). In 2020 verwachten we een marktaandeel te hebben van 0.7% (300 bedrijven). 

Historisch gezien is Bohemian Birds met zo'n 300% per jaar gegroeid. Ons inziens is het niet realistisch om deze groei in de toekomst vast te houden en daarom hebben we in onze aannames een groei van 100% per jaar aangenomen.

Tot nu toe geinvesteerd

Investering tot nu toe: €250.000, waarvan €90.000 in tijd, €100.000 in geld (financiering) en €60.000 in inleg van Michiel Stoffels en Jasper Mutsaerts.

Investeringsbehoefte

€100.000 minimaal en €150.000 maximaal voor het opzetten van de business unit voor bedrijfsreizen.

Gebruik van de opgehaalde gelden

  • Website: EUR 10K
  • Marketing & Sales: EUR 50K
  • Back office: EUR 40K

Rendement

Converteerbare lening met een rente van 7% per jaar die enkelvoudig wordt berekend.


Bohemian Birds streeft naar een exit aan een strategische koper of een private equity partij in 2020.


Redenen waarom Bohemian Birds een interessante acquisitie target is:

  • Marktleider in niche markten.
  • Door premium aanbod in staat om betere marges te realiseren dan concurrenten.
  • Goed gedefinieerde klanten doelgroep met een hoger dan gemiddeld budget voor vakanties. 
  • Lage vaste kosten basis zorgt voor een hoge cash conversie.
  • Interessante add-on mogelijkheid om een nieuwe doelgroep te bereiken voor de vele grotere reisconcerns (Sundio, BCD Group, TUI, Corendon, etc.).
  • Interessante add-on voor vergelijkbare reisaanbieders die marktaandeel willen kopen (Sawadee, Shoestring, Djoser en Riksja Travel, etc.).

Risico's

Bohemian Birds heeft strategische en operationele risico's:

(1) Strategische risico: Het grootste strategische risico is dat Bohemian Birds onvoldoende in staat blijkt voldoende sales naar zich toe te trekken en dat daardoor de omzetdoelstellingen niet behaald worden. 

  • Dit risico managet Bohemian Birds door te investeren in 30 studenten in het sales team. Zij hebben toegang tot uitstekende informatie over nieuwe leads. Concurrerende bedrijven in de reisbranche beschikken niet over een dergelijk sales team. Verder heeft Bohemian Birds een zeer uitgebreide database van 1.500 bedrijven en worden er full-time mensen aangetrokken voor B2B sales met ervaring in de reisbranche.
  • Door gebruik te maken van de meest moderne e-commerce kennis kan Bohemian Birds via het online kanaal een voorsprong behouden ten opzichte van de concurrentie.

(2) Operationele risico: Samenwerking met internationale partners. Een risico is dat de klanten ontevreden zijn over de kwaliteit van de reizen. 

  • Dit risico beperkt Bohemian Birds tot een minimum door uitsluitend samen te werken met een netwerk van 50 DMC's met decennia lange ervaring in de reisbranche. Zij bieden een uitmuntende kwaliteit tegen prima tarieven. 
  • Middels een continu proces van het inzamelen van feedback formulieren welke verstuurd worden aan klanten houdt Bohemian Birds scherp in de gaten waar mogelijkheden liggen om te verbeteren.

Algemene risico's van investeren in converteerbare leningen:

  • Uitlener stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van de converteerbare leningsovereenkomst zoals deze wordt aangeboden op Symbid op lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.
  • Uitlener verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf. 
  • Lees hier aandachtig de risico's over investeren in aandelen en leningen van de op Symbid aangeboden bedrijven. Verkrijg tevens inzicht in de default rapportage van Symbid alvorens te investeren.