Idea-equity-label
Convertible
Investeren via een converteerbare lening geeft u het recht het geïnvesteerde bedrag op een later moment om te zetten naar certificaten van aandelen in dit bedrijf
Billboard_overfundingond Play
Medium_thumb_ondernemersbende-laura
Laura Linschoten team 7
Laura Linschoten Amsterdam, NL

ondernemersbende

Hét ondernemersplatform van nu koppelt gelijkgestemd ZZP talent. Concreet en zonder poespas de volgende stap voor ondernemingen.

$54.430 gefinancierd
103%
$52.810 0
Benodigd Dagen over
8,00% 5 Jaar
Rente Looptijd
Small_thumb_ondernemersbende-laura ondernemersbende
INNER CIRCLE
Het concept

------- UPDATE 13 Juni -------

Wauw, €45.000,-! En dat 4 dagen voordat de campagne ten einde loopt. Omdat er nog wat gesprekken met investeerders lopen hebben we besloten de resterende 4 dagen door te pakken om zodoende de vervolgfinanciering die in Maart gepland staat al invulling te kunnen geven. Lees meer in onze laatste update.

------- UPDATE 7 Juni -------

Na een maand hebben we niet alleen een deel funding opgehaald, we hebben minstens zoveel reacties en tips ontvangen. En dat heeft ons aan het denken gezet. Want zoals velen van jullie hebben aangegeven kan het inderdaad risicovol zijn om de softwarebouwers buiten je team te hebben. Daarom zijn we nieuwe mogelijkheden gaan onderzoeken en met succes! Vanaf heden wordt het team van de ondernemersbende versterkt door Rajiv, een jonge en talentvolle programmeur die ons team perfect aanvult en die - as we speak - aan het bouwen is aan onze eerste light versie van het platform. Én door Michaël, die met een grote dosis ervaring de helicopterview over de programmering bewaakt. Beide heren komen in ruil voor aandelen het team versterken. Dit is ook de reden dat we de campagne met 10 dagen is verlengd en we hem hebben kunnen verlagen naar €45.000,-. Lees meer informatie in onze uitgebreide update.


Bekijk onze video hierboven!


Wij zijn de ondernemersbende, een online platform dat groei bij ondernemers en ondernemingen stimuleert en het uitbesteden en inhuren van talent faciliteert. Want times are changing en het nieuwe ondernemen is een feit. Waarbij wordt uitgegaan van snelle veranderingen, innovatie, duurzaamheid en co-creatie. De ondernemersbende brengt talenten samen die elkaar kunnen versterken en helpt ondernemers bij het zetten van de volgende stap in hun onderneming door inzicht, overzicht en structuur te bieden. Het doel van de ondernemersbende is om hét toonaangevende platform te worden waar alle ZZP’ers begeleiding en samenwerking vinden, waardoor ze zich kunnen storten op hun professionele passie en niet overspoeld raken door de dagelijkse beslommeringen van hun bedrijf. Doe waar je goed in bent en besteed uit wat een ander beter kan. Dat is ons motto. 


Op het platform bieden kleine ondernemingen diensten aan op productniveau. Dus geen designer per uur, maar een logo. Geen jurist maar een aandeelhoudersovereenkomst. Voor een vaste prijs. Concreet, zonder poespas en met onafhankelijke reviews van andere ondernemers. De ondernemersbende kent alle aanbieders op het platform en staat in voor de kwaliteit die ze leveren. Een afnemer willen we minimaal drie goede mogelijkheden bieden, welke ze kunnen vinden door middel van de filters. Één gebaseerd op de locatie, zo dichtbij mogelijk. Een tweede uit dezelfde branche, sluit waarschijnlijk kwalitatief gezien het beste aan en een derde, starter-met-potentie, goedkopere optie. 

Unique Selling Points

  • Alle diensten op productniveau. Dat houdt in: geen designer per uur, maar een logo. Dus geen jurist, maar een aandeelhoudersovereenkomst. 
  • Kwaliteit. De ondernemersbende kent alle aanbieders op het platform en doet een goede check op niveau van product, persoon en integriteit.
  • Wij bieden een integraal platform tailor made op de gebruiker. Waarbij onze deel concurrenten in bijna alle gevallen en niet integraal een beperkter aanbod bieden.
  • Gepersonaliseerde begeleiding. Wij helpen ZZP’ers (in spé) concreet met de volgende stap met de weet-wat-je-vergeet-lijst. Dit persoonlijke stappenplan biedt inzicht, overzicht en structuur in de vorm van een overzichtelijke tijdlijn.
  • Barter deals. Ondernemers kunnen hun diensten ruilen op het platform. Zo kan men, zonder uitwisseling van geld, samenwerken met gelijkgestemd ZZP talent.
  • Direct een factuur betaald krijgen na een klus. Opdrachtgevers betalen het platform vooraf en wanneer de opdracht is afgerond ontvangt de ZZP'er direct zijn/haar geld.
  • Evenementen, workshops en lezingen worden georganiseerd waarbij men o.a. begeleid wordt in het op productniveau aanbieden van diensten.

Verdienmodel

De ondernemersbende richt zich op drie verschillende doelgroepen binnen het platform. Twee van deze doelgroepen genereren omzet en vormen samen drie verdienmodellen met bijbehorende prijzen.

  • Verdienmodel 1: €15,00 (ex BTW p/m) voor aanbieders op het platform, vanaf de eerste betalende klant.
  • Verdienmodel 2: 5% fee van de omzet die de aanbieders ontvangen via het platform.
  • Verdienmodel 3: €45,00 (ex BTW) voor 3 maanden online begeleiding via de weet-wat-je-vergeet-lijst. 

What's in it for you?

  • 8% jaarlijkse rente op de converteerbare lening. Geen rente op rente. Dit bedrag wordt bij je initiële investering opgeteld.
  • Zie deze pagina voor de exacte voorwaarden!

  • Na 5 jaar, of eerder bij een vervolg investering van >€100k, de mogelijkheid om te converteren naar directe aandelen (d.m.v. een waardebepaling door een onafhankelijke partij) of in overleg de lening terug te laten betalen inclusief de rente.
  • Na het converteren van de aandelen ontvang je jaarlijkse dividenden aan de hand van de bedrijfsresultaten. Je wordt uitgenodigd bij de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) waarbij wordt bepaald hoeveel dividend er wordt uitgekeerd en hoeveel er terug in de ondernemersbende wordt geïnvesteerd.
  • Alle details en voorwaarden betreft de converteerbare lening staan in de leenovereenkomst als bijlage van de documentatie.

Bij bepaalde investeringen, bepaalde extra's!

  • Vanaf € 120 tot € 480.
    • Een half jaar (vanaf je eerste betalende klant) gratis een dienst aanbieden op het platform, (t.w.v. €108,90 incl. BTW).
  • Vanaf € 500 tot € 2.480.
    • Een jaar (vanaf de eerste betalende klant) gratis een dienst aanbieden op het platform, (t.w.v. €217,80 incl. BTW).
    • Een persoonlijk (of weg te geven) stappenplan om te groeien met je onderneming, de weet-wat-je-vergeet-lijst (t.w.v. €54,45 incl. BTW).
    • Hét ondernemersbende notitieboekje (priceless).
    • Uitnodiging voor de "Big-Kick-off-launch-party".
  • Vanaf € 2.500.
    • Twee jaar (vanaf de eerste betalende klant) gratis een dienst aanbieden op het platform, (t.w.v. €435,60 incl. BTW).
    • Een persoonlijk (of weg te geven) stappenplan om te groeien met je onderneming, de weet-wat-je-vergeet-lijst (t.w.v. €54,45 incl. BTW).
    • Hét ondernemersbende notitieboekje (priceless).
    • Uitnodiging voor de "Big-Kick-off-launch-party".
    • Een jaar lang geen 5% maar 2,5% afdracht van de omzet die via het platform loopt. (t.w.v. afhankelijk v.d. omzet).
    • Uitnodiging voor het jaarlijkse "ondernemersbende grootaandeelhouders diner".

Tot nu toe bereikt

  • In 2015 heeft de ondernemersbende (toen nog genaamd laèl services) de laatste ronde van de businessplannen competitie New Venture behaald, een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en adviesbureau McKinsey & Company.
  • We hebben inmiddels bijna 600 likes op de Facebook pagina.
  • Sinds 2015 hebben we een succesvolle business mentor en sparringpartner.
  • In de afgelopen drie jaar zijn er bijna 200 ondernemers betrokken geweest bij het testen van de plannen van de ondernemersbende. Op verschillende manieren is er onderzoek gedaan naar de mening van de doelgroep. Al deze onderzoeken zijn apart benoemd bij het onderdeel Markt, Feedback van de klanten.

Benodigde investering en gebruik van het geld

Wij hebben een financieringsbehoefte van minimaal €100.000 en maximaal €155.000. Bij het laatste onderdeel van deze pagina "Financieel" wordt er verder in detail ingegaan op de cijfers en de verschillende keuzes die worden gemaakt bij de verschillende uitkomsten van deze crowdfundcampagne. Een globale omschrijving van het benodigde startkapitaal:

     Bouw & design platform (€48.000 - €78.000)

De bouw van het platform zal uitbesteed worden aan Ihomer. Na meerdere offerteprocessen bij verschillende software ontwikkelaars hebben wij gekozen voor het bedrijf dat het beste bij de ondernemersbende past en het concept door en door begrijpt. De kosten voor de bouw bedragen €55k, op basis van €98 per uur. Ook bestaat de mogelijkheid om het uurtarief van Ihomer te verlagen naar €70 met een succesfee, waarbij een groot gedeelte van de kosten in jaar drie komen te liggen. Dit zou neerkomen op €39k in jaar één aan initiële kosten voor de bouw. Het design en het schrijven van de content is mogelijk tussen de €9k en €11k. Daarnaast reserveren we € 12.500 onvoorzien om het platform lean te bouwen en zo de feedback van het gebruik te verwerken in de bouw. 

     Marketing & PR (€45.000)

Er komt een grote lancering- en activatiecampagne in december waarbij het gehele marketingbudget wordt ingezet inclusief big-kick-off-launch-party. Een voorbeeld van een dergelijk activatie campagne (met hetzelfde budget) is de Febo Drijf-in bedacht door Natwerk, wie ook voor ons een activatiecampagne gaan bedenken. Voor een dergelijke campagne is zo'n €12.500 beschikbaar gesteld voor het concept en het advies in het online uitzetten van de campagne. Een €32.500 is beschikbaar voor de productie en uitvoering van de campagne, waarbij ook een video wordt gemaakt die online uitgezet wordt. 

     Operationele kosten (€ 23.000 - €32.000)

De verdeling van de begrote operationele kosten zijn in detail beschreven in de investeringsbegroting. In grote lijnen worden ze verdeeld onder de vaste kosten zoals: succesfee Symbid, notariële- en accountantskosten, management fee, huur werkplekken en hosting. Al met al tussen de €14.000 - €23.000. Daarnaast bedragen de variabele kosten ongeveer €8.000 voor; juridisch advies, evenementen, drukwerk en representatie. 

Update_thumb_ondernemersbende-laura
Laura Linschoten
Founder & Managing Partner

Na een Bachelor of Economics begon Laura in 2009 als Commercieel & HR Manager bij SHOEBALOO. Na bijna vier jaar, besloot ze in 2013 haar droom achterna te gaan. Met laèl advies begeleidt ze ondernemers in de stappen die ze kunnen zetten om te groeien. Vanuit hier is het idee van de ondernemersbende ontstaan in 2014. Zij is als Managing Partner verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding.

Update_thumb_ondernemersbende-imke
Imke van Deelen
Partner

Als afstudeeropdracht voor de opleiding Cultureel en Maatschappelijke Vorming aan de HVA, schreef Imke in opdracht van laèl advies het businessplan voor de ondernemersbende. Inmiddels is ze werkzaam bij TVB Theaterproducties, maar blijft als partner in de ondernemersbende wekelijks betrokken de bedrijfsvoering. Met haar gevoel voor stijl drukt ze een stempel op de uitstraling van het platform.

Update_thumb_ondernemersbende-femke
Femke Kerstjens
Marketing, Communication & Research

Voor haar afstudeeropdracht voor de opleiding Communicatie, Media & Design schrijft Femke een marketing- en communicatieplan voor de ondernemersbende. Het doel van het onderzoek is om de ondernemersbende te adviseren hoe zij door de inzet van communicatie de doelgroep kunnen beïnvloeden tijdens het oriëntatie- en beslissingsproces zodat zij het platform gaan gebruiken.

Update_thumb_schermafbeelding_2017-05-07_om_19.32.16
Ad Pfennings
ondernemer

Ad heeft als zelfstandige meer dan 10 jaar gewerkt binnen verschillende bedrijven in binnen- en buitenland; waarbij hospitality en ondernemerschap centraal staan. Hij is betrokken bij diverse start-ups en adviseert jonge ondernemers. Vanuit dit perspectief raakte hij betrokken bij de ondernemersbende en wil hiermee een platform creëren waarmee ondernemers sneller en makkelijker kunnen starten.

Update_thumb_rajiv
Rajiv Manichand
Ontwikkeling & IT

Naast zijn studie aan het Amsterdam University College is Rajiv verantwoordelijk voor het bouwen van het platform en ontfermt hij zich over alle IT-gerelateerde zaken. Met een Harvard University certificering in de informatica en 7 jaar ervaring met het ontwikkelen van o.a. applicaties voor professioneel gebruik en websites, zal Rajiv het concept van de ondernemersbende realiseren.

Update_thumb_micha_l
Michaël Amir
Advies & IT

Naast een Bachelor Informatiekunde aan de UvA is Michaël verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling en implementatie van diverse IT-applicaties. Hij heeft een brede ervaring opgedaan van 3D artist en video producer tot product manager. Zijn kracht ligt in de vertaalslag van business requirements naar IT-oplossingen. Hij is de sparringpartner en beheert de helicopterview over de IT-ontwikkeling.

Juridische structuur

De ondernemersbende B.V. is opgericht in 2017. 

De aandelen zijn verdeeld onder Laèl Holding B.V. (100% eigendom van Laura Linschoten). De overige aandelen zijn onderverdeeld onder Imke van Deelen met 4,99% en Ad Pfennings met 2%.

Personele ontwikkeling

Tijdlijn ondernemersbende:

  • 2014: Laura Linschoten wilde haar bedrijf gaan opschalen naar een online platform, om zo meer klanten te kunnen bedienen. Gestart met schrijven businessplan, gevolgd door een creatief proces
  • 2015: Businessplan afronden en verder onderzoek verrichten.
  • 2016: Test case uitgevoerd om aannames te testen, meer onderzoek gedaan. 
  • 2017: Klaar om op te richting met €100k-€155k startkapitaal
  • 2018: €36k verwachte omzet en 0,5 FTE erbij.
  • 2019: €129k verwachte omzet en 1,0 FTE erbij. 
  • 2020: €270k verwachte omzet en 2,5 FTE erbij.

Het product

Times are changing! Het nieuwe ondernemen is een feit. Uitgaande van snelle veranderingen, innovatie, duurzaamheid en co-creatie. Wij zijn de ondernemersbende, een online platform voor ZZP’ers. Wij brengen talenten samen die elkaar kunnen versterken en helpen ondernemers bij het zetten van de volgende stap in hun onderneming. Onze droom is dat alle ZZP’ers zich kunnen storten op hun professionele passie. Wij bieden inzicht, overzicht en structuur zodat ondernemers niet overspoeld raken door de dagelijkse beslommeringen van hun bedrijf. Ons motto: Doe waar je goed in bent en besteed uit wat een ander beter kan. 


Op het platform bieden kleine ondernemingen hun diensten aan op productniveau. Dus geen designer per uur, maar een logo. Geen jurist maar een aandeelhoudersovereenkomst. Voor een vaste prijs. Concreet, zonder poespas en met onafhankelijke reviews van andere ondernemers. Want zowel klant als opdrachtgever reviewen elkaar, wel zo transparant. Zo weet men direct die ene klus uit te besteden en van de to-do-lijst af te vinken. De ondernemersbende kent alle aanbieders op het platform en staat in voor de kwaliteit die ze leveren. Wij hebben een goed gevoel bij alle ondernemers en checken ze op niveau van product (dienst), persoon en integriteit. Als men iets wilt uitbesteden, wordt er vaak eerst gekeken naar mensen in het eigen netwerk. Maar als men het daar niet vindt wil de ondernemersbende second in mind zijn. 


Ook helpt de ondernemersbende ZZP’ers (in spé) concreet met de volgende stap. Wat moet je doen om van een idee een bedrijf te maken? Hoe creëer je structuur in een chaotische planning, of welke stappen moet je zetten om te groeien? Voor ondernemers die met deze vragen zitten biedt de ondernemersbende een weet-wat-je-vergeet-lijst. Dit persoonlijke stappenplan biedt je inzicht, overzicht en structuur in de vorm van een overzichtelijk tijdlijn. Hierin staan de stappen die je kan zetten om te groeien in detail beschreven en word je gekoppeld aan interessante samenwerkingspartners. Wil je een barter sluiten? Dat kan op het platform. Geef aan wat je te ruilen hebt en wat je ervoor terug zou willen. Zo kan je goedkoop, zonder uitwisseling van geld, samenwerken met andere talenten.

Uniek

  • Alle diensten op productniveau. Op het platform bieden kleine ondernemingen hun diensten aan op productniveau. Dat houdt in: geen designer per uur, maar een logo. Geen jurist, maar een aandeelhoudersovereenkomst. Voor een vaste prijs. Concreet, zonder poespas en met onafhankelijke reviews van andere ondernemers. Want zowel klant als opdrachtgever reviewen elkaar.
  • Kwaliteit. De ondernemersbende kent alle aanbieders op het platform doet een goede check op niveau van product, persoon en integriteit. Hier steken wij de meeste tijd in. Daarnaast bemiddelen wij in het geval van geschillen.
  • Wij bieden een integraal platform, tailor made op de gebruiker. Waarbij onze deel concurrenten in bijna alle gevallen en niet integraal een beperkter aanbod bieden.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij helpen ZZP’ers (in spé) concreet met de volgende stap. Wat moet je doen om van een idee een bedrijf te maken? Hoe creëer je structuur in een chaotische planning of welke stappen moet je zetten om nog professioneler te worden? Voor ondernemers die met deze vragen zitten biedt de ondernemersbende een weet-wat-je-vergeet-lijst. Dit persoonlijke stappenplan biedt hen inzicht, overzicht en structuur in de vorm van een overzichtelijke tijdlijn. Hierin staan de stappen die ze kunnen zetten om te groeien in detail beschreven en worden ze gekoppeld aan interessante samenwerkingspartners.
  • Barter deals. Barter deals. Ondernemers kunnen hun diensten ruilen op het platform. Geef aan wat je te ruilen hebt en wat je ervoor terug zou willen. Zo kan je, zonder uitwisseling van geld, samenwerken met gelijkgestemd talent.
  • Direct een factuur betaald krijgen na een klus. Als ZZP'er is het vervelend als facturen te laat betaald worden. Helaas komt dit vaak voor. Opdrachtgevers betalen het platform vooraf (al dan niet gespreid bij grote klussen) en wanneer de opdracht is afgerond ontvangt de ZZP'er direct zijn/haar geld.
  • Evenementen, workshops en lezingen worden georganiseerd voor de startende en ervaren ondernemers. We bieden hiermee de doelgroep de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen en ervaringen te delen, elkaar te inspireren en te helpen. Daarnaast worden ze begeleid in het op productniveau aanbieden van hun diensten.

Verdienmodel

De ondernemersbende richt zich op drie verschillende doelgroepen binnen het platform. Twee van deze doelgroepen genereren omzet en vormen samen drie verdienmodellen met bijbehorende prijzen. 


Verdienmodel 1 - Vast bedrag

De aanbieders op het platform (doelgroep 1) zijn ZZP’ers en klein MKB’ers in de zakelijke dienstverlening. Zij willen graag meer omzet en gebruiken de ondernemersbende als (extra) verkoopkanaal. Deze aanbieders bevinden zich in verschillende vakgebieden en op verschillende niveau’s. Wij vragen de aanbieders hun services op productniveau aan te bieden. Dus geen designer per uur maar een vaste prijs voor een logo. Wij begeleiden ondernemers, indien gewenst, bij het omschrijven van de dienst op productniveau. Zodat er een duidelijke propositie klaar ligt voor een potentiële klant. Inschrijven is gratis. Echter, wanneer de eerste omzet via de ondernemersbende is gegenereerd bij de ZZP’er (hij/zij heeft dus een klant ontvangen via het platform) gaat de aanbieder betalen. €15 (ex BTW) per maand ongeacht het aantal klanten. Per maand opzegbaar. 


Verdienmodel 2 - Percentage Commissie

Daarnaast draagt de aanbieder (doelgroep 1) 5% van de totale omzet welke via het platform loopt, vermeerderd met BTW, af aan de ondernemersbende. Dit gebeurt maandelijks op basis van nacalculatie. 


Indirect verdienmodel

De afnemers (doelgroep 2) zijn bedrijven in alle denkbare branches en vakgebieden. Dit kunnen kleine maar ook grote ondernemingen zijn. Ze willen een dienst inhuren of een aspect van het bedrijf uitbesteden. De ondernemersbende koppelt de talenten op de gevraagde vakgebieden aan deze afnemers. Een afnemer willen we op het platform minimaal drie goede mogelijkheden bieden, welke ze kunnen vinden door middel van de filters. Één gebaseerd op de locatie, zo dichtbij mogelijk. Een tweede uit dezelfde branche, sluit waarschijnlijk kwalitatief gezien het beste aan en een derde, starter-met-potentie, goedkopere optie. De afnemer neemt via het platform, in een gesloten chatfunctie of per e-mail contact op met de aanbieder. Zodra de keuze van de afnemers vast staat, neemt hij direct het product af en betaald per IDEAL of Creditcard de ondernemersbende vooraf. Ook deze ondernemingen melden zich gratis aan bij het platform. De prijs die ze betalen voor een af te nemen product wordt bepaald door de aanbieder, deze stelt zelf het bedrag samen. Dit is vooraf bekend bij de afnemer en onderdeel van de omschrijving van een dienst op productniveau. De afnemer betaalt de ondernemersbende en zodra de klus geklaard is, en beide partijen tevreden zijn, keert de ondernemersbende direct 100% aan de aanbieder uit. De aanbieder heeft dus de incentive om de opdrachten via het platform te laten lopen, omdat men direct de factuur betaald krijgt en niet de gebruikelijke maand(en) moet wachten totdat dit wordt betaald. De afnemer betaalt niets extra’s aan de ondernemersbende, slechts de prijs van het product. De fee ligt volledig bij de aanbieder (verdienmodel 1: €15/m en verdienmodel 2: 5% van de omzet). Ook worden ze uitgenodigd voor alle evenementen, lezingen en workshops op onderwerpen die trending zijn en waar vraag naar is. 


Verdienmodel 3 - weet-wat-je-vergeet-lijst

De afnemers van de weet-wat-je-vergeet-lijst (doelgroep 3) zijn ZZP’ers, klein MKB’ers of mensen met een idee voor een onderneming. Ze bevinden zich in een van de volgende drie fases. De bierviltjes fase, nog slechts een idee/plan. De startschot fase, net langs de KVK geweest. Of de groeifase, wil professionaliseren en is al een aantal jaren ondernemer. De weet-wat-je-vergeet-lijst geeft inzicht, overzicht en structuur en helpt ondernemers concreet met het zetten van de volgende stap, door middel van een persoonlijke overzichtelijke tijdbalk. De afnemers van de wwjv-lijst betalen vooraf per IDEAL of Creditcard €45 (ex BTW) voor online begeleiding van drie maanden. Elke extra maand daaropvolgend kost €10 (ex BTW) per maand. Wanneer ze persoonlijk en face-to-face begeleid willen worden kan dat door middel van (business)coaches. De prijs daarvan is afhankelijk van de producten van de coaches (aanbieders) van deze producten. Een lopend voorbeeld van een bedrijf dat de ondernemersbende momenteel begeleid via een weet-wat-je-vergeet-lijst is op aanvraag verkrijgbaar.

Schaalbaarheid

Het platform van de ondernemersbende in zeer schaalbaar i.v.m. met het online karakter en het aantal profielen dat kan worden aangemaakt. Onderdelen die schaalbaar zijn maar minder snel kunnen groeien zijn onderdelen als de evenementen en de persoonlijke check op kwaliteit door iemand van de ondernemersbende.

Huidige status

Momenteel staan onze softwareontwikkelaars (IHomer) in de startblokken. Zodra de financiering rond lijkt te komen krijgen zij het startsein voor de bouw. De website flow is geheel in kaart gebracht en alle onderdelen zijn doordacht en uitgetekend. Er zijn momenteel twee partijen die een voorstel hebben gedaan voor het (interactief) designen van het platform waaruit nog een keuze moet worden gemaakt. Het enige wat nu nog mist is het stukje financiering.

Verdere ontwikkelingen

Nadat de bouw is begonnen medio mei, lanceren wij de beta versie van het platform medio augustus/september. Vanaf dat moment worden alle zeilen bijgezet om aanbieders aan te sluiten die mooie en gewilde producten aanbieden op het platform. Nadat er voldoende aanbieders zijn wordt het platform groots gelanceerd medio december.

Doelgroep

De ondernemersbende richt zich op "Zelfstandigen Zonder Personeel" en klein "Midden en Klein Bedrijf" in Nederland. Zoals eerder genoemd, zijn er drie doelgroepen binnen het platform.

  1. Aanbieders: ZZP'ers die een dienst aanbieden op het platform, met als doel klanten via de ondernemersbende te ontvangen.
  2. Afnemers: Ondernemers (ZZP & MKB) in Nederland die een onderdeel van hun bedrijf willen uitbesteden en een ZZP'er willen inhuren.
  3. Afnemers van de weet-wat-je-vergeet-lijst: Ondernemers (in spé) die begeleiding wensen in de stappen die ze kunnen zetten om starten en te groeien.

Marktomvang

Op dit moment zijn er in Nederland ruim 1.200.000 ZZP’ers aan het werk, hierbij is het overig MKB nog niet meegeteld. Dat is in totaal bijna 10% van de gehele beroepsbevolking. Vorig jaar groeide deze markt met 4,5%, omgerekend ruim 53.000 nieuwe ZZP’ers in een jaar erbij. De ondernemersbende stelt zichzelf als doel om 0,05% van alle ZZP'ers in Nederland binnen 3 jaar aan te sluiten. Dit houdt in dat er eind 2019 ruim 6.000 ZZP'ers aangesloten zijn op het platform. In onze Base Case houden we rekening met een conversieratio van 2% van deze 6.194 ZZP'ers.

Concurrentie

De grootste concurrenten zijn voornamelijk internationaal gevestigde bedrijven. In tegenstelling tot deze internationale spelers kent de ondernemersbende iedere aanbieder op het platform. Iedereen kan zich aanmelden bij de internationale concurrenten. Er zijn wel checks op kwaliteit van werk maar de belangrijkste check, de persoonlijke check “op gevoel”  bij de aanbieders ontbreekt. Ook kan een aanbieder in een ander land gevestigd zijn. Zo is ook het lokale karakter van een ondernemer die men wellicht via via kent, iets dat wordt gewaardeerd, geen optie bij deze internationale concurrenten. In vergelijking met deze concurrenten is de ondernemersbende goedkoper betreffende de maandelijkse fees en procentuele afdracht. De grootste internationale concurrenten zijn; fiverr.com, upwork.com en twago.com

De deel concurrenten die de ondernemersbende in Nederland kent, hebben eigenlijk allemaal een ander imago en uitstraling dan de ondernemersbende voor ogen heeft en daarmee trekken ze ook een ander soort ondernemers aan. Onze kernwaarden eigenwijs, verbindend, creërend, behulpzaam en zonder poespas komen terug in het design van de ondernemersbende. Daarnaast hebben geen van allen een intergraal platform en hebben overlapping met de ondernemersbende op één bepaald gebied.

  • Het aanbod van de ondernemersbende is overlappend met freelance.nl en 4-freelancers.nl, maar deze sites zijn voornamelijk gericht op freelancers die worden ingehuurd door bedrijven voor langere tijd, in plaats van het inhuren van personeel. Ook worden deze projecten niet op productniveau aangeboden of gezocht, maar op basis van een uurprijs.
  • Zzp-nederland.nl heeft sommige diensten wel op productniveau maar van grote bedrijven, niet van andere ZZP’ers.
  • Bij de vergelijkingssite voor accountants en administratiekantoren whitfieldd.com komt de reviewmogelijkheid overeen. Echter worden hier reviews gegeven alleen richting de aanbieders, niet over de afnemers.
  • Een andere concurrent is de KVK-connect app. Hiermee is het linken van de verschillende ZZP’ers vergelijkbaar met de ondernemersbende. Echter kan iedereen met een KVK-nummer zich aanmelden en is geen enkele kwaliteitscontrole.
  • Daarnaast zijn Zzp-nederland.nl en KVK.nl overlappend met de ondernemersbende betreft informatie over ondernemen. Deze informatie is bij de ondernemersbende ook gratis te raadplegen en waarschijnlijk zal er ook worden verwezen naar deze sites vanuit de ondernemersbende in sommige gevallen.
  • Canhav.com biedt zakelijke uitruil, net als tradexchange.nl en zijn dus te vergelijken met de barter deals. Dit zijn echter geen grote of bekende partijen en zouden dan ook eerder een samenwerkingspartner kunnen betekenen dan een concurrent.
  • Verder zijn er legio ondernemersnetwerken waar overeenkomsten zijn met het verbindende netwerkelement van de ondernemersbende.
  • Ook zijn er tal van incubators wie ondernemers helpen groeien en dus een concurrent van de weet-wat-je-vergeet-lijst.

Feedback van klanten

In de afgelopen drie jaar zijn er ongeveer 200 ondernemers betrokken geweest bij de plannen van de ondernemersbende. Op verschillende manieren is er onderzoek gedaan naar de mening van de doelgroep. Al deze feedback is gebruikt bij het perfectioneren van het concept. Hieronder een opsomming van de verschillende onderzoeken. Al met al is het concept van de ondernemersbende dusdanig herschreven in de afgelopen drie jaar, waarbij de feedback van al deze ondernemers zijn meegenomen.

  • Imke van Deelen heeft in 2014-2015 - toen vierdejaars student Cultureel Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool van Amsterdam - voor het onderwijsprogramma Ondernemen en Innoveren haar afstudeerscriptie "een businessplan voor de ondernemersbende" geschreven. In dit onderzoek hebben ongeveer 100 ondernemers een enquête ingevuld.
  • Femke Kerstjens - vierdejaars student Communicatie aan Hogeschool Inholland - heeft in 2016-2017 haar afstudeerscriptie geschreven met als centrale vraag: Hoe kan de ondernemersbende de doelgroep ‘afnemers’ beïnvloeden door middel van communicatie tijdens het oriëntatie- en beslissingsproces waardoor zij het platform gaan gebruiken Bij dit onderzoek zijn ongeveer 20 ondernemers geïnterviewd.
  • Er zijn in de jaren 2015 en 2016 drie brainstorm avonden georganiseerd waaraan 8-12 ondernemers in verschillende fases van hun onderneming hebben deelgenomen. In totaal dus voor ongeveer 30 ondernemers.
  • Daarnaast hebben een twintigtal ondernemers (in spé) de weet-wat-je-vergeet-lijst getest. Dat wil zeggen, zij hebben een aantal maanden gratis online begeleiding ontvangen in ruil voor feedback.
  • Voor het onderwijsprogramma "Connecting Tomorrow 2016" aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hebben 4 teams van 5 studenten, allen ondernemer in spé, de volgende opdracht vervuld. "Ontwikkel een concept, passende in deze tijd, waarbij het platform van de ondernemersbende goed onder de aandacht wordt gebracht bij de doelgroep die jullie voor ogen hebben". ±20 ondernemers. 

Quotes van (potentiële) klanten:

"Ik denk dat ondernemers hierop zitten te wachten"

“Door het productniveau krijg je veel meer snelheid, er hoeven geen offertes op en neer te worden gestuurd. Je weet direct hoeveel je moet betalen voor wat je nodig hebt.”

“Ik vind het fijn als ik het idee krijg dat de ondernemersbende betrokken is bij mij als startende ZZP’er. Dit geeft mij vertrouwen dus een belletje of mailtje tijdens de opdracht vind ik fijn.”

“Ik moet het gevoel hebben dat als ik via dat platform zaken doe dat ik weet dat dat de mensen die het platform neergezet hebben op een effectieve manier de kwaliteit waarborgen. Dus dat ik niet een kat in de zak koop maar als ik daar zaken doe zonder precies te weten wat de achtergrond is van de aanbieder op het platform dat ik weet dat hij al gecheckt is door de ondernemersbende.”

“Voor mij is het belangrijk dat ik zekerheid krijg dat de aanbieder ook pas het geld krijgt wanneer beide partijen de opdracht hebben goedgekeurd. Dit geeft mij zekerheid als ondernemer dat ik niet zomaar het geld kwijt ben. Juridisch moet het ook goed in elkaar zitten want hierdoor kun je altijd op de overeenkomst terugvallen en het contract wat door beide partijen is ondertekend.”

Nieuwe klanten

De ondernemersbende gaat haar doelgroep bereiken via verschillende kanalen - broedplaatsen, (eigen) netwerkbijeenkomsten, (eigen) evenementen, ZZP-werkplekken, online netwerken - waarbij de focus in de eerste tijd op Amsterdam ligt. Met als reden dat de ondernemersbende daar gevestigd is en in Amsterdam het grootste aantal ZZP'ers van Nederland zit. De ondernemersbende houdt kantoor in broedplaats B.Amsterdam en WeWork, waarbij dus twee maal wordt geprofiteerd van het grote netwerk aan ondernemers van deze omgevingen. Daarna ligt de focus op de 10 steden waar de ZZP'er het meest vertegenwoordigd is. In orde van aantal ZZP'ers per stad, zitten hier de meeste gevestigd:

  • Amsterdam.
  • Den Haag.
  • Rotterdam.
  • Utrecht.
  • Eindhoven.
  • Groningen.
  • Haarlem.
  • Den Bosch.
  • Almere,
  • Breda.

Verkoopverhaal

Aangezien er drie verschillende doelgroepen zijn binnen het platform worden deze ook allen anders benaderd:


Wat vertellen we tegen de aanbieders:

  • We helpen je bij het omschrijven van de waarde die je voor een ander toevoegt. Kortom, om je dienst op productniveau te beschrijven. Hiermee zal je potentiële klant je dienst beter begrijpen en hem eerder afnemen omdat hij het nut en toegevoegde waarde ervan inziet.
  • Je begint pas te betalen vanaf je eerste betalende klant. Aanmelden is dus gratis en je loopt geen risico op het maken van kosten als je nog geen omzet via het platform ontvangt. Vanaf je eerste klant betaal je het platform €15,00 per maand (ex BTW) ongeacht het aantal klanten dat je ontvangt. Daarnaast draag je 5% van de omzet af (ex BTW) die via het platform loopt. 
  • Zodra je een klus binnen hebt, betaalt de opdrachtgever het platform. Dus vooraf. Zodra de klus naar ieders tevredenheid is afgerond, krijg je direct je geld. Je hoeft dus niet meer de gebruikelijke maand(en) te wachten op de betaling van je factuur.
  • Je kan maandelijks opzeggen indien je niet meer gebruik wilt maken van het platform.
  • Je bent misschien veel tijd kwijt aan het werven van klanten. Wij hebben als doel om binnen 3 jaar zo'n 6000 potentiële klanten voor je aan te sluiten op het platform. Hiermee ben je minder tijd kwijt aan de acquisitie en dichtbij je klant, wat als het goed is voor jou omzetgroei betekent. Zonder extra moeite.

Wat vertellen we tegen de afnemers:

  • Doe waar je goed in bent en besteed uit wat een ander beter kan! Zo word je onderneming alleen maar professioneler en doe je alleen maar dingen waar je zelf goed in bent en/of zin in hebt.
  • Wij checken, op een gedegen manier, alle aanbieders op het platform op niveau van dienst, persoon en integriteit. Zo weet je zeker dat je een betrouwbare samenwerkingspartner te pakken hebt.
  • Ook kijken wij naar de stijl en manier van ondernemen. Maakt iemand duurzame keuzes bijvoorbeeld? Doordat wij deze check al voor je hebben gedaan weet je zeker dat je een gelijkgestemde ondernemer inhuurt om die klus aan uit te besteden. 
  • Alle ZZP'ers worden beoordeeld door eerdere opdrachtgevers. Zo weet je precies wat anderen van de kwaliteit, snelheid en communicatie van een afgeronde klus vonden. 
  • Omdat alle diensten op productniveau staan omschreven bespaart het je veel tijd in het offerteproces. De prijzen zijn namelijk vooraf al bij je bekend. Je kan dus met gemak zoeken met filters die jij het meest belangrijk vindt. Zo vind je gemakkelijk iemand uit je buurt (als je reistijd belangrijk vindt) of iemand uit je branche (sluit waarschijnlijk kwalitatief het beste aan) of iemand met een lage prijs (als je budget gelimiteerd is). 
  • Indien er geschillen zijn, treden wij op als tussenpersoon. Ook hebben wij een budget beschikbaar voor onze afnemers in het geval van juridische geschillen, waarmee wij experts voor je inhuren om je bij te staan.
  • Geen verrassingen wat betreft prijzen want je betaalt vooraf. Wij beheren dit geld (via een derdenrekening) en zodra de klus naar jouw tevredenheid is afgerond wordt het geld direct overgeschreven naar de ZZP'er.

Wat vertellen we tegen de afnemers van de weet-wat-je-vergeet-lijst:

  • Zit je met een van de volgende vragen: Welke stappen kan ik zetten om te groeien? Hoe maak ik van een chaotische planning een duidelijk stappenplan? Hoe moet ik een bedrijf opzetten? Dan biedt de weet-wat-je-vergeet-lijst uitkomst.
  • Het is een persoonlijk stappenplan in de vorm van een overzichtelijke tijdlijn waarin in de stappen die je kan zetten om te groeien in detail staan beschreven en je wordt gekoppeld aan interessante samenwerkingspartners.
  • Je geeft ons de nodige input aan de hand van een online lijst. Hierin vul je in wat je nog nodig hebt en/of mist en in welke fase je zit. Wij gaan voor je aan de slag en binnen drie werkdagen ontvang je een op maat gemaakt stappenplan dat je inzicht, overzicht en structuur biedt.
  • De wwjv-lijst kost €45,00 (ex BTW) voor drie maanden online begeleiding. Wil je na deze maanden verder begeleid worden, dan kan dat voor €10,00 (per maand ex BTW).

Marketing & sales kanalen

Cross mediale communicatie is de manier waarop wij de doelgroep willen gaan beïnvloeden. Uit de onderzoeksresultaten kan geconcludeerd worden dat de inzet van offline- en online communicatie belangrijk is om de doelgroep te bereiken. Ieder communicatiekanaal en -middel kan voor een ander doel worden ingezet maar moet elkaar wel versterken. 


Offline

  1. Er komt een grote lancering- en activatiecampagne in december waarbij het gehele marketingbudget (€45k) wordt ingezet inclusief big-kick-off-launch-party. Een voorbeeld van een dergelijk activatie campagne (met hetzelfde budget) is de Febo Drijf-in bedacht door Natwerk. Voor een dergelijke campagne is zo'n €12.500 beschikbaar gesteld voor het concept en het advies in het online uitzetten van de video omtrent de campagne. Een €32.500 is beschikbaar voor de productie van de campagne, waarbij ook een video wordt gemaakt die online kan worden uitgezet.
  2. Netwerkevenementen, worden georganiseerd voor de startende en ervaren ondernemers. Op deze manier kan de doelgroep positieve associaties koppelen aan de ondernemersbende wat bevorderlijk is voor het gedrag. We bieden de doelgroep de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen en ervaringen te delen, elkaar te inspireren en te helpen.
  3. Workshops en lezingen. Door de startende ondernemers twee keer per maand begeleiding aan te bieden zullen ze zich betrokken voelen bij de ondernemersbende. Bij deze workshops kunnen ze coaching krijgen en wordt er gekeken naar pijnpunten waar zij tegenaan lopen. Ze worden geholpen bij het omschrijven van hun dienst op productniveau.
Online
  1. Newsletter: Maandelijks een gepersonaliseerde nieuwsbrief naar de gesegmenteerde abonnees. Er worden gebruikersprofielen gemaakt om via deze weg gepersonaliseerde content aan te bieden, zodat de doelgroep zich persoonlijker benaderd voelt,
  2. Facebook: Twee tot vier keer per week een post voor de Facebook Fans.
  3. Instagram: Twee tot vier keer per week een post voor de Instagram Fans.
  4. PR: Verschijnen in 30+ media artikelen, zie PR kalender.
  5. Website: SEO optimalisatie door middel van de geschreven content.
  6. We creëren een online netwerk zodat de zoektocht voor een zakelijk product of dienst primair start bij de ondernemersbende.
  7. Lanceringscampagne video wordt online uitgezet.

Marketing doel

De informatiebehoefte van de ZZP’er is heel divers. Door middel van segmentatie binnen de doelgroep ZZP’ers kan een bepaald profiel worden opgemaakt. Deze profielen worden vereenvoudigd en hierdoor kan je via verschillende middelen de content verspreiden. De segmentatie startende- en ervaren ondernemers zorgt ervoor dat de content aansluit bij de informatiebehoefte. Echter, iedere ZZP’er is een individu met verschillende behoeftes, wat ervoor zorgt dat alle ZZP’ers persoonlijke content verwachten. Daarnaast is free publicity een belangrijk element dat moet worden opgenomen in het communicatiebeleid. Online blogs, magazines of nieuwswebsites voor bepaalde branches zullen hiervoor worden ingezet. Hiervoor hebben wij advies ingewonnen bij PR-expert Jan Willem van Tilburg - Marketing Director bij Imbull en aanbieder op het platform.


Geen Google Adwords

Omdat de ondernemersbende grotendeels internationale concurrentie kent is ervoor gekozen om voorlopig geen Google Adwords in te kopen. De doelgroep van de ondernemersbende kijkt verder dan de groene herkenbaar betaalde links op Google. Daarnaast hebben onze internationale concurrenten hun SEO en SEA goed op orde dus: pick your battles. Ook wordt de content op het platform geschreven door ZZP-editors of SEO-experts met talent, waarbij rekening wordt gehouden met alle SEO regels waardoor de ondernemersbende van nature goed vindbaar is.


PR Kalender

De ondernemersbende kiest er daarom ook voor om public relations groots in te zetten. Hieronder een opsomming van de gekozen wegen in de PR kalender. De ondernemersbende laat een artikel schrijven door een ZZP copywriter, tevens aanbieder op het platform, die een koppeling maakt naar de doelgroep van het medium dat wordt benaderd, met als doel publicatie van het artikel. De ondernemersbende hoopt hiermee een groot bereik, een grotere naamsbekendheid en dus een weg naar het platform te creëren. 

Er wordt per categorie een teaser van het artikel verstuurd met de vraag of het medium interesse heeft in het gehele artikel. Vanzelfsprekend worden niet alle artikelen geplaatst. We steken veel tijd in het onderzoek naar de journalisten en de onderwerpen waarover ze schrijven om de kans op publicatie zo groot mogelijk te maken. Jonge journalisten schrijven tegenwoordig minder artikelen dan de klassieke journalist. Zij staan dan ook vaker open voor kant en klare artikelen. Bij vele van de in de PR kalender genoemde media hebben we (in-)directe contacten, waardoor de introductie niet geheel koud zal zijn. Hiermee zal de kans op publicatie worden vergroot.


Fase 1: Crowdfunding.

  • april 2017: vervolg op interview uit september 2014 in Quote. Ditmaal over de start crowdfund- campagne. (medium: Quote).
  • mei 2017: artikel over crowdfundcampagne (medium: Sprout).
  • juni 2017: geen activiteiten in verband met bouw platform.

Fase 2: Zoeken aanbieders.

  • juli 2017: artikel over marketing experts gezocht (medium: emerce.com).
  • augustus 2017: artikel over online media en communicatie experts gezocht (medium: frankwatching.com, logeion.nl).
  • augustus 2017: soft launch platform.
  • september 2017: artikel over media & ICT experts gezocht (medium: marketingfacts.com, ngi-ngn.nl).
  • oktober 2017: artikel over juridisch & design experts gezocht (medium: iusmentis.com, nfcdesign.org).
  • november 2017: artikel over marketing experts gezocht (medium: marketingtribune.nl).

Fase 3: Lancering.

  • december 2017: aan tafel bij radioprogramma's (media: BNR newsradio Zakendoen, Sublime FM: Tafel v/d Vooruitgang).
  • december 2017: artikel over de vrouw achter de ondernemersbende (media: Linda, Grazia, Jan, Elle, NSMBL, Marie Claire.nl, Flow, Vrouw, Flair, Libelle, Beau Monde).
  • december 2017: artikel over combinatie moeder zijn en ondernemersbende (media: Ouders Van Nu, Kek Mama, Viva Mama).
  • december 2017: artikel over de Amsterdammer achter.. (media: AT5, Het Parool).
  • december 2017: artikelen over bijvoorbeeld barters, ondernemerstips, growth hacking en andere zaken waar journalisten eerder over hebben geschreven of die men interessant vindt. (media: NRC next, Sprout, Quote, FD, Business insider, De Telegraaf, Volkskrant Magazine).
  • december 2017: artikelen over bijvoorbeeld start-ups en onze events (media: telegraaf.nl, Emerce, MarketingTribune, Marketingfacts maar ook op de online kanalen van start-up communities als WeWork (werkplek ondernemersbende), B.Amsterdam (werkplek ondernemersbende), Start hub, Young creators, Room 4, Makerstreet.
  • januari 2018: artikel in de geest van Nieuwjaar met als thema's durf te springen, een nieuw begin, goede voornemens en de weet-wat-je-vergeet-lijst (media: De Telegraaf, Happinez, Psychologie Magazine, Yoga Magazine).
  • februari 2018: alle media contacten die niet in december hebben gepubliceerd met nieuw haakje.
  • maart 2018: nogmaals alle media contacten die nog niet hebben gepubliceerd met nieuw haakje.

Partnerships

Als onderdeel van de lancerings- en activatiecampagne in december laten wij de werking van de ondernemersbende zien. Zo zijn alle leveranciers van diensten omtrent de campagne aanbieders op het platform. Het gehele proces wordt op film vastgelegd en wordt onderdeel van de campagne. Een beknopte uiteenzetting van het conceptplan, met de bijbehorende leveranciers en budget is als volgt. 


Creatief concept campagne (Natwerk)             €  10.000 

Advies gebruik mediakanalen & PR (Natwerk) €   2.500 

Materiaal & bouw campagne (I.V.M.Hout 

en anderen, afhankelijk van concept)              €  22.000 

Productie campagne event  (Florence Mes)    €     2.500 

Video & productie (FIET VIEW)                         €     3.000

Betaalde Facebook campagne (Vischvijfer)    €     3.000 

Content editing (Marjolein Schel)                     €     2.000 

Totaal                                                                  €   45.000


Verwachte omzet

Alle bedragen zijn afgerond en in detail terug te vinden in de omzetbegroting. 


              Base case       Optimistic case       Pessimistic case

2017:     €     1.700             €    3.500               €       900

2018:     €  36.500            €  73.000               €   18.500

2019:     € 129.000           € 258.000              €  64.500

2020:    € 270.000           € 540.000             € 135.000

2021:     € 372.500           € 745.000             € 186.000

Aannames

Bij de verwachte omzet zijn bepaalde aannames gedaan om tot bovenstaande cijfers te komen. Hierbij de opsomming van deze aannames. 

  • 0,05% van alle ZZP'ers in Nederland aansluiten binnen 3 jaar. Kijkend naar het bereik dat we hebben gehad met het testen van onze plannen, zijn we tot de conclusie gekomen dat het haalbaar is om te starten met 60 aanbieders wanneer het platform live gaat in de beta versie (medio augustus). Op basis van het PR plan en via via werven verwachten wij deze groep te kunnen vergroten naar 400 aanbieders in december. Na de grote lanceringscampagne lijkt het ons haalbaar om een half jaar lang met 20% per maand te groeien in deze aantallen. De daaropvolgende anderhalf jaar denken we deze aantallen met 10% per maand te kunnen laten stijgen. Dit komt neer op ruim 6500 aanbieders eind 2019. Wat omgerekend zo'n 0,05% van de totale markt is.
  • Een conversieratio van 2%. Vanzelfsprekend zijn niet alle gebruikers op het platform betalende klanten. Wij rekenen, van het totaal aan gebruikers, 2% als betalende klant in de base case. Als vergelijking, een platform als werkspot.nl heeft een conversieratio van ongeveer 9% en een gemiddelde conversie van een webshop is om en nabij 3%. In de optimistic case denken wij 4% conversie te kunnen halen, daarentegen rekenen wij in de pessimistic case 1%. 
  • Een gemiddelde prijs van €600 voor de producten. Na de resultaten van de onderzoeken onder 200 ondernemers, zijn we tot de conclusie gekomen dat de producten op de site gemiddeld €600 (ex. BTW) gaan kosten. Deze prijzen worden bepaald door de aanbieders en zijn per dienst verschillend. 

Tot nu toe geinvesteerd

Tijd en geld. Er is de afgelopen jaren vanuit eigen vermogen ongeveer €10.000 geïnvesteerd in het testen van de plannen en de communicatie met 200 ondernemers die hebben meegedacht. Daarnaast is er de afgelopen 2,5 jaar, 1 dag per week aan tijd door de founder geïnvesteerd.

Investeringsbehoefte

Er is een totale (maximale) investeringsbehoefte van €155.000. Hiervan zijn drie scenario's mogelijk voor wat betreft deze crowdfundcampagne. Bedragen zijn afgerond en in detail terug te vinden in onze investeringsbegroting. 


                               Scenario A    Scenario B    Scenario C

Resultaat Symbid

campagne               €100.000     €125.000     €155.000 


Initiële & operationele kosten

Bouw platform         € 39.000     € 55.000      € 55.000

Design & content      € 9.000       € 11.000        € 11.000

Marketing & PR        € 45.000     € 45.000      € 45.000

Onvoorzien (lean)     € 12.000      € 12.000      € 12.000

Operationeel            € 23.000     € 32.000      € 32.000

Totaal                       €128.000     €155.000      €155.000


Verdeling kapitaalbehoefte 

Crowdfunding          €100.000     €125.000      €155.000

Eigen geld                 € 10.000       € 10.000        € -

Lening via bank        € 18.000      € 20.000         € -

Totaal                       €128.000      €155.000      €155.000

Gebruik van de opgehaalde gelden

     Scenario A

Bij een behaald resultaat als scenario A (€100.000) kunnen we ervoor kiezen om het uurtarief van de softwarebouwers te verlagen en er een succesfee aan te koppelen. Dit houdt in dat een groot gedeelte van de kosten van het eerste jaar in het derde jaar komen te liggen. Ook is deze optie bij succes van het platform €17.000 duurder. Onze voorkeur heeft deze optie niet omdat wij de kosten van de bouw graag in het eerste jaar nemen om in het derde jaar door te ontwikkelen en niet op dat moment nog kosten te dragen uit het eerste jaar. Daarnaast worden alle management fees uit het eerste jaar geschrapt bij resultaat A. Niet ideaal omdat er dan maar 80% focus is omdat er dan klussen naast de ondernemersbende moeten worden aangenomen. 

     Scenario B

Bij een behaald resultaat als scenario B (€125.000) kunnen we het normale uurtarief van de softwarebouwers betalen en direct de kosten van de bouw in het eerste jaar nemen, zodat we in het derde jaar kunnen doorontwikkelen. Daarnaast wordt er een minimale management fee aan de managing partner uitgekeerd zodat er geen dan klussen naast de ondernemersbende hoeven worden aangenomen en er dus 100% focus is. 

     Scenario C

Bij een behaald resultaat als scenario C (€155.000, of bedragen tussen de €125.000 en de €155.000) worden dezelfde keuzes gemaakt als bij scenario B met het verschil dat er geen lening bij de bank nodig zal zijn. Ook wordt het eigen geld dan voorlopig als eigen reserve gehouden om zo de management fees zo lang mogelijk laag te houden. En er gegarandeerd voor langere tijd 100% focus is. 

Rendement

Iedere investeerder ontvangt:

  • 8% jaarlijkse rente over de converteerbare lening. Geen rente op rente. Dit bedrag wordt bij je initiële investering opgeteld.
  • Na 5 jaar in overleg de mogelijkheid om te converteren naar directe aandelen (d.m.v. een waardebepaling door een onafhankelijke partij) of de lening terug te laten betalen inclusief de rente.
  • Na het converteren van de aandelen ontvang je jaarlijkse dividenden aan de hand van de bedrijfsresultaten. Je wordt uitgenodigd bij de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) waarbij wordt bepaald hoeveel dividend er wordt uitgekeerd en hoeveel er terug in de ondernemersbende wordt geïnvesteerd.
  • Alle details en voorwaarden betreft de converteerbare lening staan in de leenovereenkomst als bijlage van de documentatie.
Bij bepaalde investeringen, bepaalde extra's!

  • Vanaf € 120 tot € 480.
    • Een half jaar (vanaf je eerste betalende klant) gratis je dienst aanbieden op het platform, (t.w.v. €108,90 incl. BTW).
  • Vanaf € 500 tot € 2.480.
    • Een jaar (vanaf je eerste betalende klant) gratis je dienst aanbieden op het platform, (t.w.v. €217,80 incl. BTW).
    • Een persoonlijk (of weg te geven) stappenplan om te groeien met je onderneming, de weet-wat-je-vergeet-lijst (t.w.v. €54,45 incl. BTW).
    • Hét ondernemersbende notitieboekje (priceless).
    • Uitnodiging voor de "Big-Kick-off-launch-party".
  • Vanaf € 2.500.
    • Twee jaar (vanaf je eerste betalende klant) gratis je dienst aanbieden op het platform, (t.w.v. €435,60 incl. BTW).
    • Een persoonlijk (of weg te geven) stappenplan om te groeien met je onderneming, de weet-wat-je-vergeet-lijst (t.w.v. €54,45 incl. BTW).
    • Hét ondernemersbende notitieboekje (priceless).
    • Uitnodiging voor de "Big-Kick-off-launch-party".
    • Een jaar lang geen 5% maar 2,5% afdracht van je omzet die via het platform loopt. (t.w.v. afhankelijk v.d. omzet).
    • Uitnodiging voor het jaarlijkse "ondernemersbende grootaandeelhouders diner".

Risico's

Bedrijfsspecifieke risico's:

De meest voornamelijke risico's zijn onjuiste aannames. Hieronder een opsomming van deze risico's. Door langdurige en veelzijdig onderzoek zijn er reeds oplossingen voor deze eventuele risico's naar voren gekomen. 
  • De samenwerking met de softwarebouwers verloopt niet naar behoren. Mogelijke oplossing: Tussentijdse evaluatie en eventuele switch van samenwerkingspartner. De ondernemersbende blijft te allen tijde geheel eigenaar van de gebouwde software.
  • De gemiddelde prijs blijkt lager dan €600 per "product". Mogelijke oplossing: De aanbieders begeleiden in een hogere waardepaling van hun product waarmee ze de prijsstelling van het product naar waarde aanpassen.
  • Toenemende concurrentie. Indien bestaande concurrenten onze USP's gaan integreren en daarmee de ondernemersbende uit de markt prijst omdat zij het framework al hebben staan. Mogelijke oplossing: grote marktleiders in de gaten houden en eventuele samenwerkingen voorstellen.
  • Afnemende markt door veranderende wet- en regelgeving. Mogelijke oplossing: platform bieden voor begeleiding en de gelegenheid bieden voor vraag en antwoord.
  • Het lukt niet om vervolg investeringen op te halen. Mogelijke oplossing: Minder snel willen groeien en kosten bijstellen a.d.h.v. behaalde omzet.
  • Runway (De omzet blijft achter) In het geval van geen omzet kunnen de plannen worden uitgevoerd zoals begroot tot in mei 2018 (dat wil zeggen, tot een jaar na heden).

Algemene risico's van investeren in converteerbare leningen:

  • Uitlener stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van de converteerbare leningsovereenkomst zoals deze wordt aangeboden op Symbid op lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.
  • Uitlener verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf. 
  • Lees hier aandachtig de risico's over investeren in aandelen en leningen van de op Symbid aangeboden bedrijven. Verkrijg tevens inzicht in de default rapportage van Symbid alvorens te investeren.